mikkokarna Lapin puolustaja

Hallitusohjelmassa unohdettiin arktisen alueen mahdollisuudet

Pääministeriksi tänään valittavan Alexander Stubbin johdolla käydyissä minihallitusneuvotteluissa saavutettiin ennen juhannusta yhteisymmärrys hallitusohjelmasta. Aluepoliittisesta ja arktisesta näkökulmasta hallitusohjelma on täydellinen pettymys Pohjois-Suomelle. Suomelle on vasta laadittu kattava arktinen strategia, jonka toimeenpanoon hallituspuolueet ovat nimellisesti sitoutuneet, mutta strategian täytäntöönpanolla ei sitten näytäkään olevan mitään merkitystä. Eikö arktisen alueen mahdollisuuksia halutakaan hyödyntää? Tai miksi hyvän elämän edellytyksiä Pohjois-Suomen asukkaille ei halutakaan turvata, vaikka tällaisiin tavoitteisiin on sitouduttu? Tälläkin kertaa tärkeämpää vaikutti olevan keskittämispolitiikan jatkaminen ja Etelä-Suomen infrahankkeiden turvaaminen valtion rahoituksella.

Rehellisyyden nimissä on kuitenkin sanottava, että hallitusohjelmassa on paljon hyvääkin. Yritysten edustusmenojen 50 % verovähennysoikeuden palauttaminen oli tärkeä ja hyvä päätös Lapin matkailulle, mutta ennen kaikkea julkiselle taloudelle. Verovähennysoikeuden poistamisen vaikutukset julkiseen talouteen kun olisivat pitkällä aikavälillä tarkasteltuna olleet mitä todennäköisimmin negatiiviset. Kuntasektorin kannalta on myös positiivista, että hallitus on sitoutunut antamaan syysistuntokaudella eduskunnalle esitykset kuntien tehtävien ja velvoitteiden purkamisesta.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi Suomessa laaditaan mittavia ja kattavia strategioita, joiden täytäntöönpanolla ei lopulta tunnu olevan mitään merkitystä? Luottamus politiikkaan on koetuksella, kun erilaisiin strategioihin sitoudutaan ilman aikomustakaan niiden täytäntöönpanosta. Mihin hallitusohjelmasta unohtui arktisen tutkimuksen ja osaamisen kehittäminen? Entä mihin unohtui tavoite, jonka mukaisesti Suomen valtio ”luo uusia mahdollisuuksia ja on mukana liiketoiminnalle avautuvan arktisen alueen luonnonvarojen hyödyntämisessä ja sitä tukevien palveluiden sekä infrastruktuurin kehittämisessä ja rakentamisessa huomioiden kestävän kehityksen periaatteet”? Pisararataa pitkin ei nimittäin päästä Jäämerelle eikä länsimetron rakentaminen luo uusia arktiseen alueeseen liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Lapin tieverkosto myös jatkaa rapistumistaan ulkomaisten rekkojen painon alla samalla, kun Tampereelle rakennetaan kaupunkiraitiotietä. On pakko kysyä, onko painopisteet nyt varmasti valittu oikein tulevaa kehitystä silmälläpitäen?

Suomen Oslon suurlähetystössä avustajana työskentelevä Eero Hokkanen kirjoitti viime vuoden loppupuolella blogiinsa: ”Suomen ja suomalaisten osaajien ei pidä jäädä odottelemaan arktista tulevaisuutta. Se ei ole edessä viiden, kymmenen tai viidenkymmenen vuoden päästä. Se on Norjassa nyt, eikä se pysähdy Suomea varten”. Olen samaa mieltä ja nyt olisi ollut korkea aika tunnustaa tämä tosiseikka. Toivottavasti seuraavalla hallituksella on siihen rohkeutta, sillä nyt arktinen alue ja sen mahdollisuudet unohdettiin täydellisesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän MinnaliisaKotavuopio kuva
Minnaliisa Kotavuopio

Kiitos Mikko taas asiallisesta ja selkeästä kirjoituksesta ! Odotteluun ei todellakaan enää ole aikaa, joten todellakin toivon, että yhteistyö Norjan kanssa saadaan käyntiin pikaisesti huolimatta Suomen useimpien päättäjien täydellisestä kyvyttömyydestä nähdä asioita ja OIKEITA mahdollisuuksia ajassamme. Tilanne Suomessa tulee vain pahenemaan eli ainoa mahdollisuus on suunnata yhteistyöyritykset ja avunpyynnöt ulkomaille!

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Kyllä. Yhteistyötä tulisi tiivistää valtiotasolla nopeasti.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tällaisen tynkäajan hallituksen kannattaisikin ehkä panna kaikki kauaskantoisemmat hankkeet jäihin seuraavien vallanpitäjien mietittäväksi. Mutta jos kansanedustuslaitoksella olisi mitään itsekunnioitusta, erityisesti Pisara-rata menisi kyllä uusiksi.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Valitettavasti meillä on kuitenkin Arkadianmäellä itsetunnoton lammaslauma.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://rautatiematkustajat.fi/
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat...
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

Käyttäjän NiinaPietikinen kuva
Niina Pietikäinen

Nyt pitäisi Helsingissä todellakin herätä tähän päivään, ottaa se metrokartta pois naamalta ja katsoa maailmankarttaa. Kiinan viennistä 90% kulkee meriteitse ja he ovat juuri nyt julkaisemassa laivaliikenteelle ensimmäistä ohjekirjaa pohjoisen väylästä. Pian kaikki Eurooppaan kulkeva tavara pamahtaa 100km päähän Suomen rajalta ja me olemme motissa kuin Pohjois-Korea... Mutta hei Helsingissä on kilometrin verran lisää metrolinjaa! ;)
http://europe.chinadaily.com.cn/china/2014-06/20/c...

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Kyllä valitettavasti jäi sellainen maku suuhun, että hallitusohjelmaan kirjattiin hankkeita alueilta, joilla asuu paljon äänestäjiä. Kansantalouden kehittämisen kokonaisuus jäi tässä leikissä toissijaiseksi. Täytyy kuitenkin vielä toivoa, että syksyn budjettiriihessä saadaan aikaan Pohjois-Suomen kannalta hyviä päätöksiä, mutta ei tämä mielestäni paljoa lupaa, sillä kehykset taitavat paukkua jo nyt. Katsotaan syksyllä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän esimerkiksi ministeri Niinistö sen aika selvästi sanoo:
"Pyöräytettiin tuossa eilen kolme suurta kaupunkiseutujen raidehanketta pystyyn, yhteenlaskettu hankkeiden arvo noin 2,1 miljardia euroa."
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=...

Luulisi jo tässä vaiheessa olevan selvää, ettei rahaa synny taikaseinässä, vaikka sieltä näennäisesti voikin rahaa nostaa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://rautatiematkustajat.fi/
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat...
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset