mikkokarna Lapin puolustaja

Onko Suomessa lentoliikennemafia?

Saimme tänään varsin ikäviä uutisia. Lontoo–Enontekiö-lentoreitin avannut start-up lentoyhtiö Snowbird Airlines ilmoitti toistaiseksi peruvansa kaikki lentonsa. Yhtiön toimitusjohtajan Marja Aallon mukaan lennot peruutettiin joulu–tammikuulta, koska matkanjärjestäjät järjestelivät omat kiintiönsä uudelleen. Aallon mukaan peruutukset eivät johdu kysynnän puutteesta, vaan siitä, että Snowbird ei onnistunut luomaan riittävää uskoa ja luottamusta lentoyhteyteen matkanjärjestäjien keskuudessa, mikä johti lopulta varausten peruuttamiseen. Palaan tämän luottamuspulan mahdollisiin syihin kirjoitukseni lopussa.

Olen aiemminkin todennut, että Suomen lentoliikennejärjestelmä on rakennettu Finavian ja Finnairin monopolin varaan. Tämän monopolin tarkoitusperiin ja strategiaan ei sovi, että esimerkiksi Suomen maakuntakentille kehittyy suoria lentoliikenneyhteyksiä ulkomailta, vaan maksimaalinen määrä liikennettä pyritään kierrättämään Helsinki-Vantaan kautta nykyisen kilpailutilanteen säilyttämiseksi. Tämä kilpailutilanne on johtanut siihen, että Suomen kotimaan lentoliikenteen hinnat ovat maailman kalleimmat, Ruotsiin verrattuna kuusinkertaiset ja Norjaan verrattuna nelinkertaiset. Finnair, joka hallitsee markkinaa 60 prosentin markkinaosuudella on avoimesti ilmoittanut, että se hinnoittelee miten hinnoittelee juuri tämän kilpailutilanteen vuoksi.

Lentoliikenteen kehittämistä vai parkkibisnestä?

Lentokenttäoperaattorin eli Finavian tehtävänkuva on yhtiöittämisen jälkeen hämärtynyt. Esimerkiksi yhtiön käyttämä tulospalkkausjärjestelmä ei kannusta yhtiötä pitämään huolta infrastruktuurista tai kehittämään lentoliikennettä, minkä tulisi olla lentoasemaoperaattorin tärkein tehtävä.

Yhtenä esimerkkinä mainittakoon, että yksi suurimmista Finavian tulonlähteistä ovat parkkimaksut. Tänä vuonna Finavia investoi 40 miljoonaa euroa Helsinki-Vantaan parkkihalliin kehäradan avautumisesta huolimatta. Helsinki-Vantaalla on tämän jälkeen 13 000 parkkipaikkaa, mikä on erittäin suuri määrä verrattuna moneen matkustajamäärältään suurempaan lentoasemaan. Finavian tavoitteena on siis Helsinki-Vantaan parkkiruutujen täyttäminen autoilla, mikä on luonnollisesti täysin linjassa Finavian maakuntakenttien lakkauttamisaikeiden kanssa. Kotimaan lentoliikenteen kehittämisestä viis, kunhan parkkimaksut vain kilisevät tasaisena virtana kassaan!

On myös uskomatonta, että esimerkiksi Enontekiölle saapuu kansainvälisiä matkustajia suurissa määrin Norjan Tromssasta ja Ruotsin Kiirunasta, koska toimivia yhteyksiä ei saada kysynnästä huolimatta rakennettua Enontekiön omalle lentokentälle, joka sivumennen sanoen on korkealla Finavian omilla lakkautuslistoilla. Eikö asemaoperaattorin tulisi kamppailla näistä asiakkaista?

Aasian strategia kansainvälisen kehityksen esteenä?

Palataksemme taas Finnairiin, on uskomatonta, että sen kertoman mukaan Aasian lennot ovat kannattavia ja kotimaan lennot taas kannattamattomia, vaikka matkalippu Helsingistä Tokioon maksaa käytännössä saman verran kuin Helsingistä Rovaniemelle. Jokainen ymmärtää, että polttoainekustannukset Rovaniemelle ovat huomattavasti edullisemmat, Rovaniemen kenttä Tokion kenttää edullisempi ja lentojen täyttöasteetkin Rovaniemelle ovat erittäin korkeat. 

Finnair on myös "unohtanut" panostukset erittäin oleelliseen syöttöliikenteeseen, joka palvelisi myös kotimaan liikenteen kehittymistä. Nyt kun FlyBe jätti Suomen markkinan ja siirtyi yhteistyöhön SAS:n kanssa, joka taas tekee yhteistyötä Euroopan markkinoille murtautuvan Etihadin kanssa, ollaan kotimaan liikenteen kehittymisen suhteen ongelmissa. Suomen tulisi reagoida tilanteeseen nyt, mutta reagointia ei tapahdu, koska kotimaan lentoliikenteen kurjistaminen palvelee kilpailutilanteen ja erittäin kalliin hintatason säilyttämistä, mikä taas on Finnairille ja Finavialle kannattavaa. 

Tämän takia Suomi on jäänyt syrjään kansainvälisestä kehityksestä. Kilpailun avautumisen myötä lentoasemamaksuja on kansainvälisesti tarkasteltuna laskettu. Suomessa tätä kehitystä ei ole tapahtunut, mikä taas on osaltaan johtanut lentoliikenteen matkustajamäärien huonoon kehitykseen. Finavia voisi korjata tilanteen, mutta sillä ei ole siihen halua, kuten ei ole Finnairillakaan.

Poliittisen järjestelmän on reagoitava! 

Poliitikkojen tulisi huolestua, sillä nykyinen lentoliikennejärjestelmämme ja markkinatilanteemme aiheuttaa kansantaloudelle varovaisestikin arvioiden satojen miljoonien eurojen tappiot vuosittain. Suomen pääkaupunkikeskeinen liikennejärjestelmä on kummajainen, josta ei lopulta hyödy edes pääkaupunkiseutu, sillä myös pääkaupunkikentät tarvitsevat aidosti kehittyäkseen toimivan kotimaan markkinan. Nyt ainoa hyötyjä tuntuu olevan valtionyhtiöiden johto.

Pysyäksemme mukana kansainvälisessä kilpailussa tarvitsemme toimivan lentoliikennejärjestelmän. Sen kehittäminen on kuitenkin ilman kilpailua ja monopolien aitoa avaamista mahdotonta. Tämä avaaminen voidaan kuitenkin toteuttaa, mikäli seuraavalla hallituksella on siihen riittävästi poliittista tahtoa. Suomen ilmailun rakenteet on pakko muuttaa kilpailua rajoittavista kilpailua tukeviksi, koska tätä menoa koko kansantaloutemme näivettyy. 

Mitä taas tulee Snowbirdin ja matkanjärjestäjien luottamuspulaan, olisi tässä tutkiville journalisteille töitä. Kannattaisi tutkia, onko Finnair tai Finavia myötävaikuttanut varausten peruuttamiseen? Samoin voisi olla kiinnostavaa selvittää, miten matkanjärjestäjät uudelleenreitittävät asiakkaansa Suomeen. Kenen koneella ja mitä kautta? Pelkään nimittäin pahoin, että Suomessakin on yhtiöitä, jotka osaavat tehdä tarjouksia, joista voi olla lähes mahdotonta kieltäytyä. On myös hyvä tiedostaa, että lentoasemaoperaattorilla on käytössään lukemattomia tapoja kontrolloida kilpailua. Keinovalikoima vaihtelee eri yhtiöille annettavista lähtö- ja tuloajoista aina viivästysten aiheuttamiseen, mikä on kalusto- ja aikatauluherkässä liiketoiminnassa äärimmäisen vahingollista lentoyhtiöille. 

Tänään otsikoissa vellovat uutiset Snowbirdin lentojen peruutuksista eivät myöskään ole omiaan lisäämään asiakkaiden ja matkanjärjestäjien luottamusta yhtiötä kohtaan tulevaisuudessa. Onkin sääli, että media lähtee näin hampaattomasti ja kritiikittömästi pelaamaan tiettyjen tahojen pussiin. Kilpailussakin on nimittäin aina tärkeää muistaa reilu peli.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän JanneVasama kuva
Janne Vasama

Finavian pyrkimyksenä lopettaa suomessa kaikki muu lentotoiminta paitsi Helsinki-Vantaan ulkomaan lennot. Kuinka valtion monopooliyhtiöltä voidaan sallia tämän kaltainen toiminta?
Onneksi on vaalit tulossa. Uuden hallituksen tulee ohjeistaa Finavialle uudet toimintaohjeet.

Mikael Sepponen

Finavia on ajamassa alas suurta osaa suomalaisesta ilmailusta sulkemalla myös Suomen toiseksi vilkkaimman lentoaseman, jossa koulutetaan suuri osa ammattilentäjistä. Malmin kentälle olisi mahdollista kustannustehokkaasti toteuttaa pienemmillä lentokoneilla useiden muiden maiden tapaan kotimaan lentoyhteyksiä. Ehkä Finavian poistuminen muilta kuin Vantaan kentältä voi olla myös mahdollisuus pelastaa kotimaan lentoyhteydet. Jos myös Malmin kenttä saadaan pelastettua, voi jonkun muun tahon operoimana saada merkittäviä kustannussäästöjä kotimaan yhteyksille, jotka näkyvät lippujen hinnoissa. Finavia kerää huomattavat maksut Helsinki-Vantaan kentältä, mutta Malmilta lennettäessä näiltä maksuilta voi välttyä.

Käyttäjän PetriFisuSalakka kuva
Petri Salakka

Tuolta s.16 ja Pizza Pekkarisen pääkirjoitus; http://www.e-lehdet.com/fuengirola.fi/2014/37/fuen...
Virkamiehet onnistuivat jälleen...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset