mikkokarna Lapin puolustaja

Voiko sotetukseen kuolla?

Kuulin kuntatalolla kuntauudistuksen seurantaryhmän kokouksessa uuden termin, nimittäin "sotettaa". Termi määriteltiin kuvaamaan syvää ja määrittelemätöntä ahdistusta siitä, ettei mikään etene kuten kuuluisi, vaan asiat junnaavat paikoillaan. Yleinen arvio oli, että aika monella "sotettaa" tällä hetkellä.

On valitettavaa, että tämän hallituskauden kaikki suuret uudistukset ovat käytännössä epäonnistuneet. Kuntauudistus valmisteltiin ja johdettiin huonosti ylhäältäpäin, jonka seurauksena se lässähti kuin pannukakku. Uudistuksen suurin ongelma oli, että se asetti koko maan keinotekoisesti luotuun poliittiseen muottiin, vaikka jokainen ymmärtää, ettei se, mikä toimii Helsingissä,toimi huonostikaan vaikkapa Utsjoella. Mikäli uudistus olisi kytketty suoraan sote-uudistukseen siten, että alueelliset erityispiirteet olisi huomioitu, olisimme varmastikin paljon paremmassa tilanteessa kuin nyt.

Sote-uudistus kuitenkin etenee, sillä siitä saavutettiin puolueiden kesken parlamentaarinen sopu. On kuitenkin olemassa suuri vaara, että uudistus kaatuu vielä perustuslaillisiin ongelmiin. Ennustankin, että loppu hallituskaudesta kuluu pitkälti näitä ongelmia ratkoessa. Lakiin liittyy myös suuria ongelmia rahoituksen suhteen ja valitettavasti se on kuntauudistuksen kaltainen eli käsittelee koko maata samoin ilman alueellisten erityispiirteiden huomioimista.

Kuntauudistuksen seurantaryhmän kokouksessa järjestettiin tutkijatohtoreiden paneeli kunta- ja sote-uudistuksesta. Kysyin panelisteilta heidän näkemystään siitä, miksi lainsäätäjän on ollut meillä niin vaikeaa nähdä eri alueiden erityispiirteitä, sillä tämä on mielestäni yksi pääsyy, jonka myötä suuret uudistukset ovat epäonnistuneet. Koko Suomi on aina laitettu samaan muottiin. Emeritusprofessori Juhani Lehto vastasi mielenkiintoisesti, että kaikkien uudistusten piilotavoitteena on koko ajan ollut vallan uusjako keskittämisen hengessä. Olen täsmälleen samaa mieltä. On sääli, että tämä näkökulma ei nouse yleensä esille julkisessa keskustelussa.

Sote-uudistus on malliesimerkki uudistuksesta, jossa valta keskittyy huomaamatta keskushallinnolle. Näin on ainakin maan pohjoisosan osalta. Tällainen malli sopii perin huonosti maahan, joka on sitoutunut läheisyysperiaatteen noudattamiseen. Panelistien vastauksissa nousi myös esille, että tarvitsisimme kokonaisvaltaisen aluehallinnon uudistuksen, jossa kunta-alue-valtiosuhde määriteltäisiin uudelleen. Olisiko siis niin, että paras ratkaisu Suomen kannalta olisi, mikäli maamme koostuisi kohtuullisen laajan itsehallinnon omaavista alueista, jotka toimisivat valtion suuntaan sopimusohjauksen periaatteiden mukaisesti ja kunnat toimisivat näiden alueiden sisällä?

Joka tapauksessa tarvitsemme lainsäätäjän ajattelutapaan muutoksen. Lainsäätäjän tulee tarkasti pohtia, sopivatko lakihankkeiden periaatteet kaikille alueillemme. Mikäli eivät sovi, on eri alueista säädettävä eri tavalla. Tähän on olemassa kaikki mahdollisuudet. Olisi myös suotavaa, että alueellista päätäntävaltaa lisättäisiin ja keskushallinnon valtaa kavennettaisiin. Tätä mieltä on myös yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck tässä erinomaisessa haastattelussaan.

Olen sitä mieltä, että vallan keskittäminen tappaa aluekehityksen.  On aivan selvää, että mikäli emme saa muutosta ajattelutapaamme, olemme kaikki vaarassa kuolla sotetukseen. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Jo nyt alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä,että hyvinkin voi.Tuon lyhenteen sisällään pitämiä asioita ajetaan alas jo nyt täyttäpäätä ilmeisesti ympäri suomea.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset