*

mikkokarna Lapin puolustaja

Myydään Finnair ja pilkotaan Finavia

Olen viimeisen kolmen vuoden aikana seurannut alati syvenevän järkytyksen vallassa kotimaamme lentoliikenteen tilaa sekä valtiollisen lentoliikennestrategian valmistelua ja nyt myös täytäntöönpanoa. On uskomatonta, että valtiollisella tasolla on ryhdytty laatimaan strategiaa, joka tähtää lopulta vain ja ainoastaan kotimaan lentoliikenteen supistumiseen sekä nykyisen kilpailutilanteen säilyttämiseen.

Valtionyhtiöiden Finnairin ja lentoasemaoperaattori Finavian yhteistyö on liian läheistä. Molemmat raaputtavat toistensa selkää ja tähtäävät tulostensa maksimoimiseen keinoilla, jotka ovat haitallisia koko Suomen kansantaloudelle. Molemmat yhtiöt ovat valtion strategisia omistuksia ja sellaisia omistuksia tulisi käyttää koko kansantalouden parhaaksi. Nyt nämä omistukset pikemminkin kurjistavat kansantaloutta ja omistajaohjaus tuntuu olevan sanalla sanoen haastavaa.

Viimeisin esimerkki kansantaloudelle vahingollisista toimista on Kemi-Tornion lentoliikenteen ja sitä kautta lentoaseman alasajo. Finavia hyötyisi liiketaloudellisesti, mikäli se voisi luopua kyseisestä lentoasemasta. Finnair taas hyötyy, mikäli sillä on kotimaassa mahdollisimman vähän liikennöintikohteita. Tällöin se voi lentää näihin kohteisiin aina täysiä koneita ylihintaisillakin lipuilla. Tämä myös vähentää mahdollisuuksia aidon kilpailun syntymiselle, koska mitä vähemmän kotimaan lentoasemia on ja mitä enemmän kansainvälistä liikennettä voidaan keskittää Helsinki-Vantaalle, sitä paremmin Finavia voi taata Finnairille parhaat tulo- ja lähtöajat ja sitä helpommin Finnair voi vahvistaa nykyistä markkina-asemaansa. Kyseessä on noidankehä, joka tulisi kansantalouden nimissä purkaa ensi tilassa.

Helppo ratkaisu

Suomen valtio omistaa Finnairista noin 55 % ja omistusten arvo on päivän kurssilla noin 250 miljoonaa euroa. Esitänkin, että valtio luopuu omistuksistaan Finnairissa kokonaisuudessaan, koska tällainen strateginen omistus ei hyödytä Suomen kansantaloutta millään tavalla. Ostajiakin varmasti löytyy, ensimmäiseksi kannattanee kysellä Lähi-idän suunnalta. Finnairista luopumalla valtio voi tervehdyttää kotimaan lentoliikenteen kestämätöntä kilpailutilannetta ja uskon Suomen saavutettavuuden paranevan merkittävästi muutaman vuoden kuluessa mikäli tähän toimenpiteeseen uskalletaan ryhtyä.

Mikäli kaupasta mahdollisesti saatava 250 miljoonaa euroa halutaan sijoittaa tuottavasti ja siten, että sen avulla kehitetään liikennejärjestelmäämme, tulee Finavia pilkkoa osiin ja pääomittaa syntyviä maakunnallisia lentoasemaoperaattoreita kohtuullisella summalla. Ensimmäisessä vaiheessa voitaisiin irrottaa Lapin koko lentoasemaverkosto Finaviasta ja siirtää se Lapin maakunnan hallintaan. Uutta yhtiötä voitaisiin pääomittaa esimerkiksi 50 miljoonalla eurolla ja sitouttaa se kehittämään Lapin lentoasemarakenteita tällä summalla. Uskallan väittää, että kahden vuoden kuluessa Lapissa nähtäisiin ennennäkemätön lentoliikenteen kukoistuskausi. Esimerkit naapurimaistamme ovat olemassa.

Tulevalla hallituskaudella on ennen kaikkea panostettava kasvuhakuisiin ratkaisuihin. Yllä esitetty on sellainen. Koko lentoliikennejärjestelmämme on nyt rohkeasti rakennettava uudelleen. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Yksi unohtui:

syödään myös siemenviljat.

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Perustele toki kantasi, niin tähän kommenttiisi voi jotain vastatakin. Pikemminkin tämä on siemenviljojen kylvämistä, ei syömistä.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

P. Väyrystä mukaellen;

"en katso mahdolliseksi ryhtyä omaa lausuntoani selittämään."

Vastuu on lukijalla ;)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset