mikkokarna Lapin puolustaja

Sote-ratkaisu Lapin näkökulmasta

Juha Sipilän hallituksen sote-ratkaisu syntyi kovien ja haastavien neuvottelujen lopputuloksena perjantain ja lauantain välisenä yönä. Hyvä niin, sillä viimeinen mitä tässä tilanteessa olisi kaivattu olisi ollut hallituksen hajoaminen. Suomen laittaminen kuntoon on iso työ ja moni iso uudistus olisi pysähtynyt alkumetreille, mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksesta ei olisi päästy sopuun. Hallitus piti tänään tiedotustilaisuuden ratkaisun peruslinjauksista ja ne ovat mielestäni kokonaisuutena erinomaiset.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen lähtökohtana on 18 itsehallintoaluetta, joista 3 järjestää palvelut yhteistyössä muiden itsehallintoalueiden kanssa. Perustana tälle on riittävä väestöpohja, jolle palvelut kyetään nyt yhdessä rakentamaan. Itsehallintoalueita ohjataan valtion taholta sosiaali- ja terveysministeriöstä. Tämä on tärkeä huomio, sillä edellisen hallituksen esittämässä ratkaisussa koko palvelurakenne olisi rakennettu viiden, nykyisinkin toimivan erityisvastuualueen varaan. Tässä ratkaisussa näillä erityisvastuualueilla ei ole hallinnollista valtaa. Tämä turvaa osaltaan sen, että palvelut eivät pääse keskittymään liiaksi yliopistosairaalakaupunkeihin.

Ratkaisu siirtää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen pois kunnilta ja kuntayhtymiltä itsehallintoalueille. On valtaisa muutos, kun järjestäviä tahoja on tulevaisuudessa satojen sijaan ainoastaan 18, joista kolmella järjestäminen toteutetaan yhteistyössä. Rahoitusratkaisussa siirrytään taas kohti yksikanavaista rahoitusmallia, joka on mielestäni ainoastaan positiivinen asia. Nykyinen järjestelmä on aivan liian sirpaloitunut.  

Sote-ratkaisuun paketoitu valinnanvapauslainsäädäntö on syytä valmistella tarkkaan, mutta perusajatuksena valinnanvapaus erityisesti perusterveydenhuoltoon liittyvissä palveluisssa on hyvä asia. Valinnanvapaus voidaan toteuttaa esimerkiksi laajentamalla palvelusetelin käyttöä ja näin toimimalla voimme merkittävällä tavalla purkaa lääkäripalveluihin syntyneitä jonoja suurilla kaupunkiseuduilla. Oleellista on, että itsehallintoalue itse päättää, mitkä tuottajat se haluaa mukaan rakentamaan palveluverkostoa. Ratkaisu mahdollistaa myös tehokkaamman kolmannen sektorin hyödyntämisen, jolle voidaan näin luoda merkittävä rooli esimerkiksi vanhus- ja vammaispalveluiden tuotannossa. 

Tässä vaiheessa on syytä esittää myös kiitokset oppositiopuolue vihreiden suuntaan, joka on ilmaissut tukensa uudistukselle. On sääli, että kaikissa oppositiopuoleissa suhtautuminen tähän viime vuosikymmenten suurimpaan uudistukseen ei ole ollut yhtä rakentavaa. Rakentavalla kritiikille on aina paikkansa, mutta esimerkiksi SDP:n ja Vasemmiston tällä hetkellä tekemä politiikka on pelkkää aiheettomilla peloilla ratsastamista sekä perustuslailla politikointia. Toivottavasti erityisesti Antti Lindtman ottaa onkeensa Markus Lohen hyvästä ja aiheellisesta huomautuksesta. 

Mitä Lapissa tapahtuu?

Lienee kohtalaisen turvallista olettaa, että Lappi tulee olemaan ratkaisussa oma ja itsenäinen itsehallintoalueensa. Maakuntamme väestöpohja on siihen riittävä. Pidän tärkeänä, että päättäminen lappilaisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista pysyy tehdyllä ratkaisulla lappilaisten omissa käsissä ja että maakunta säilyy yhtenäisenä. Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien yhdistymiseensä lanseerama slogan "Yhdessä olemme vahvempia" sopii myös Lapin sote-uudistukseen.

Länsi-Pohjan ja Lapin keskussairaaloiden toiminta on turvattava, mutta ratkaisun myötä täytyy sopia, mihin kukin sairaala toiminnoissaan erikoistuu. Samoin on tärkeää sopia, miten maakunnan sisällä jaetaan erilaisia hallinnollisia tehtäviä. Lappi on Suomen laajin ja harvaan asutuin maakunta, emmekä voi omissa ratkaisuissamme sortua siihen keskittämiseen, josta olemme niin usein etelän päättäjiä moittineet. Nämä ovat sopimuskysymyksiä. On erittäin positiivista, että olemme olleet maakunnassa etupainoisesti liikkeellä ja "Lapin sote-savotta" -hankkeessa on tuotettu laaja pohjatieto sille, millainen palvelurakenne turvaa lappilaisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tulevaisuudessa. Tästä erityiskiitokset Lapin liitolle. On myös selvää, että esimerkiksi päivystyksen järjestämisen osalta vaaditaan pitkien etäisyyksien Lapissa luovia ratkaisuja.

Sote-uudistus tulee olemaan samalla myös merkittävä aluehallinnollinen uudistus. Erilaisia valtion ohjaavia- ja valvovia tehtäviä tullaan siirtämään itsehallintoalueille. Näiden tehtävien siirto on myös syytä valmistella tarkkaan, mutta hyvin toteutettuna kansanvaltainen ja laajan toimivallan omaava maakuntahallinto tulee palvelemaan maakunnan ihmisiä nykyistä paremmin. Suuntaviivoja tulevalle voi nähdä esimerkiksi hallituksen päätöksessä siirtä maakuntakaavojen vahvistaminen ympäristöministeriöltä maakunnille itselleen. 

Kuntien rooli ja itsehallintoalueiden nimi

Sosiaali- ja terveydenhuollon osalta kunnille jää tulevaisuudessa tärkeä rooli terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisessä. Samoin kunnat tulevat säilymään aluekehityksen moottoreina ja ihmisten yhteisöinä, joilla on merkittäviä tehtäviä esimerkiksi perusopetuksessa, varhaiskasvatuksessa ja maankäytön suunnittelussa. Nyt päätetty reformi on kuitenkin niin valtaisa, että nyt olisi syytä myös tarkasti erilaisilla foorumeilla pohtia, millainen on lopulta tulevaisuuden kunta Suomessa. 

Tämän päivän tiedotustilaisuudessa arvuuteltiin myös jo uusien itsehallintoalueiden nimiä ja pohdittiinpa jopa nimikilpailun järjestämistä. Paras ratkaisu olisi mielestäni puhua maakunnista, mutta tämä voi toki olla poliittisesti arka asia. Keskustan puoluesihteeri Timo Laaninen luonnehti uudistusta "moderniksi eurooppalaiseksi ratkaisuksi" ja tämän pohjalta voisi kieli keskellä suuta pohtia, voisivatko kaikki osapuolet hyväksyä itsehallintoalueiden nimeksi provinssit? Provinssin ylin johtaja taas olisi luonnollisesti kuvernööri. Miltäs tämä siis kuulostaa, maakuntajohtaja Mika Riipi? ;)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Moderni eurooppalainen ratkaisu, varsin ikävällä tavalla toden totta http://rayhablogi.blogspot.fi/2015/11/sote-shokki....

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Hintalappu ja toimivuus selviävät vasta käytännössä. Pelkään Sanden olevan täysin oikeassa, seurattuani pitkään jenkkilän kehitystä obamacaren ympärillä.

Itse asiassa kyseessä on pelkkä veruke. Jostakin on saatava talouskasvua sen jälkeen kun valmistava teollisuus liputettiin ulos.

USAssa terveydenhoidon kustannukset ovat uudistusten jälkeen nousseet 31 % vuodesta 2008 lähtien ja lääkkeiden hinnat yksin tänä vuonna 13 %- Ala on ollut myös selvästi suurin matalapalkkaisten työpaikkojen synnyttäjä, paitsi tietysti sen oheispalvelut, jotka ovat vielä matalapalkkaisempia.

Valmistava teollisuus on edelleen menettänyt ja syksyn mittaan vähittäiskauppa on tökännyt. Auto- ja opintolainoja niputetaan AAA-kassiin myytäväksi, kuten Fannien ja Freddien parhaina aikoina. Velkakatto naukuu, kun yli 18 % BKTsta kuluu terveydenhoitoon. Kaikilla sitä ei tosin ole lainkaan tai juuri lainkaan.

Muutos ei tosin ole enää suuren suuri. Faktisesti en itsekään kuulu enää terveydenhoidon piiriin, koska vähänkään vakavampi sairaus veisi henkilökohtaiseen konkurssiin.

Käyttäjän JaakkoLehojrvi kuva
Jaakko Lehojärvi

Miten perustuslailla voi politikoida?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kärnä, kyllä tähän sopii se latvateeren metsästäjän toteamus, kun alkoi ensimmäistä teertä ampumaan,"Kun minä tämän ja vielä toisen teeren saan ei viidestä puutu enään kuin kolme.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset