mikkokarna Lapin puolustaja

"Arviota tuntemattomassa paikassa olevista on mahdotonta antaa"

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi asian ensimmäisenä suoraan: "Eurooppaan tulijoiden joukossa on myös valitettavasti joitain niitäkin, joilla on pahat mielessään." Tämä on konkretisoitunut tällä viikolla Pariisin tapahtumien myötä, kun ainakin yksi terroristeista on tunnistettu Eurooppaan saapuneeksi turvapaikanhakijaksi. Olisi tilastollisestikin arvioituna typerää olettaa, että tämä henkilö on ainoa laatuaan. Näin ei tietysti olekaan ja myös suojelupoliisi on julkisesti todennut, että turvapaikanhakijoista on merkittäviä vaikutuksia Suomen turvallisuudelle. 

Olen erittäin huolestunut nyt kehittymässä olevasta tilanteesta, sillä jokainen yksittäisen turvapaikanhakijan tekemä väkivallanteko on omiaan kääntämään kansalaisten asenteita negatiiviseksi kaikkia turvapaikanhakijoita kohtaan. Viimeistään Pariisin tapahtumien jälkeen on tunnustettava, että Eurooppaan saapuneita siirtolaisvirtoja on kontrolloitava tarkemmin. Pidän rajatarkastusten väliaikaista palauttamista varsin todennäköisenä lyhyen aikavälin ratkaisuna, mutta tämän ratkaisun toteuttaminen vaatii Suomessa resurssien lisäämistä rajavartiolaitokselle. Rajatarkastuksia ja rajavalvontaa ei voida muuten turvata kestävästi.

Olen myös huolissani siitä, miten kevyellä asenteella maahamme saapuneisiin turvapaikanhakijoihin suhtaudutaan, vaikka tietyt riskit on julkisestikin tunnustettu. Tiedustelin eilen maahanmuuttovirastolta, kuinka monta vastaanottokeskuksiin sijoitettua turvapaikanhakijaa on tällä hetkellä "tuntemattomassa paikassa". Saamani vastaus oli, että arviota tuntemattomassa paikassa olevien määrästä on mahdotonta antaa. Vastaanottokeskus kyllä lähettää tiedon hakijan poistumisesta tai katoamisesta heti, kun asia on tullut keskuksen tietoon, mutta maahanmuuttovirasto tekee asiaan raukeamispäätöksen vasta, kun hakijan olinpaikka on ollut tuntematon tai häneen ei ole saatu yhteyttä kahteen kuukauteen. Tällaisia raukeamispäätöksiä on tehty tämän vuoden aikana yhteensä 477 kappaletta. Mielestäni tällaista käytäntöä ei voida enää jatkaa, vaan meillä on oltava ajantasainen tieto maassamme oleskelevista turvapaikanhakijoista ja heidän olinpaikoistaan. Ei ole kenenkään etu, että tällaista tietoa ei nyt ole olemassakaan.

Koska edellisten faktojen toteaminen nostattaa raivoa tietyssä ihmistyypissä, haluan vielä kerran korostaa, että jokainen Eurooppaan saapuva turvapaikanhakija on yksilö ja sellaisena häntä on myös kohdeltava. Samoin on selvää, että suuri osa turvapaikanhakijoista pakenee juuri sellaista terroria, jollaista Pariisissa saatiin kokea. Yhtä selvää on tilastollisesti kuitenkin myös se, että suurin osa Suomeen hakeutuvista turvapaikanhakijoista ei oikeasti ole kansainvälisen suojelun tarpeessa ja vain joka kolmas täyttää kriteerit turvapaikan saamiseksi. Tämä tarkoittaisi, että nyt maahan saapuneista noin 29500 turvapaikanhakijasta noin 10000 jäisi tänne ja loput palautettaisiin lähtömaihinsa. Tällöin alkaisimme myös olemaan yhteiskuntamme vastaanottokyvyn kannalta oikeissa lukemissa. 

EU:ssa käydään muuten tällä hetkellä keskustelua uudesta asedirektiivistä, jota komissio ryhtyi valmistelemaan edellisten terroritekojen jälkeen. Paine esityksen antamiseen on noussut Pariisin tapahtumien jälkeen, vaikka direktiivi ei olisi millään muotoa vaikuttanutkaan Pariisin tekoihin. Se kun käsittelee ainoastaan laillisia aseita, kun taas Pariisissa käytetyt aseet olivat laittomia. On paradoksaalista, että niin EU:ssa kuin Suomessakin olemme aina ampuma-aserikoksen tapahduttua ensimmäisenä kiristämässä niihin kohdistuvaa sääntelyä, vaikka tällä sääntelyllä ei olisi ollut mitään vaikutusta itse tekoihin. Sen sijaan emme tunnu olevan valmiita kiristämään Eurooppaan saapuviin turvapaikanhakijoihin kohdistuvaa sääntelyä, vaikka tällä voitaisiin estää sen "pahat mielessään" saapuvan aineksen tekemiset. Olisi harkinnan paikka. Niin turvapaikanhakijoiden kuin kaikkien eurooppalaistenkin turvallisuuden kannalta paras ratkaisu olisi, mikäli turvapaikkahakemuksia ryhdyttäisiin vastaanottamaan ja käsittelemään ainoastaan lähtömaissa tai EU:n ulkorajoille perustetuissa "hotspoteissa". 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Suomen tähän saakka noudattamasta maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta ensimmäisenä mieleen tuleva ominaisuus ei ylipäätään ole realismi.

"Niin turvapaikanhakijoiden kuin kaikkien eurooppalaistenkin turvallisuuden kannalta paras ratkaisu olisi, mikäli turvapaikkahakemuksia ryhdyttäisiin vastaanottamaan ja käsittelemään ainoastaan lähtömaissa tai EU:n ulkorajoille perustetuissa "hotspoteissa". "

Mielestäni UNHCR:n pakolaisleirien toimintaa olisi EU:n tuettava voimakkaasti ja suojelun tarpeen tutkinta voitaisiin toteuttaa niissä. Mikäli Eurooppaan saakka vaeltaneet siirrettäisiin tässä tarkoituksessa suoraan ko. leireille, se itsessään karsisi jo suuren osan turhimmista onnensa kokeilijoista.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Koko turvapaikkakaruselli on järjetöntä resurssien haaskausta.

"Osumatarkkuus" on todellakin tuota n 30% luokkaa aiheuttaen valtavia kustannuksia.

EU:n pitää sulkea ulkorajansa ja ottaa sekä EU:n sisäiset että ulkoiset hotspotit käyttöön.

Todellisuudessa käynee kuitenkin niin, että tilanne etenee edelleen kaoottisesti ja yksittäiset EU maat tekevät omia ratkaisujaan.

Suomikin voisi luopua puhdasoppisuudesta ja alkaa tulkitsemaan YK:n-pakolais/Schengen/Dublin-sopimuksia omien etujensa mukaisesti.

Käyttäjän KaroKankus kuva
Karo Kankus

No, sinähän olet kansanedustaja ja voit varmaan omalata osaltasi vaikuttaa siihen miten poliisi ja viranomaiset etsivät vastaanottokeskuksista lähteneitä ja paperittomia.

"...sillä jokainen yksittäisen turvapaikanhakijan tekemä väkivallanteko on omiaan kääntämään kansalaisten asenteita negatiiviseksi kaikkia turvapaikanhakijoita kohtaan."

Tietyt tahot ainakin pyrkivät siihen, että näin kävisi. Fiksut eivät siihen mene mukaan.

Käyttäjän paskapuhetta kuva
Teemu Paavilainen

Ja vielä fiksummat yrittävät saada nuo väkivallanteot loppumaan.

Kaivannon vastaanottokeskus oli viime yönä vuorossa

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Karo, maahamme pääsi tulemaan 10000 henkilöä, joista viranomaiset eivät tiedä ketä he ovat ja missä oleskelevat, onko tällainen tulija tavattaessa karkoitettava välittömästi maahan mistä saapui Suomeen ?

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka

"Tämä tarkoittaisi, että nyt maahan saapuneista noin 29500 turvapaikanhakijasta noin 10000 jäisi tänne ja loput palautettaisiin lähtömaihinsa."

Miten?

Ei ole takaisinottosopimuksia, Afganistanin, Irakin eikä Somalian kanssa.

Maahanmuuttovirastossa ei edes tiedetty onko Suomella ja Afganistanilla palautussopimusta.

Ulkoministeriöstä sain tiedon että ei ole.

Tein noin viikko sitten kysymyssarjan sisä- ja ulkoministeriöön tästä aiheesta.

Lupasivat vastata kun ovat "perehtyneet aiheeseen". Aika pitkään menee perehtyessä. Mitään ei ole kuulunut. Ja yksikään toimittaja ei ole kysynyt mitä kielteisen päätöksen saaneille tapahtuu.

Selvää on ettei palautukset tule noin vaan onnistumaan. Afganistan ei ole suostunut tähän mennessä ottamaan vastaan kuin vapaaehtoisesti palaavia.

KHOn päätöksellä näissä tapauksissa on annettava väliaikainen oleskelulupa joka muuttuu kahden vuoden päästä pysyväksi mikäli tilanteeseen ei tule muutosta.

Maahanmuuttovirasto kertoi verkkosivuillaan jo vuonna 2010 palautussopimuksen Afganistanin kanssa olevan työnalla.

Ei kovin lupaavalta näytä.

Eli miten palautetaan lähtömaihinsa?

Tässä ulkoministeriöstä aiemmin saamani tieto

"Hei,

Suomella ei ole omaa takaisinottosopimusta Afganistanin kanssa, mutta nähtävästi EU:lla ja Afganistanilla on kumppanuussopimus jossa viitataan takaisinottoon. Tähän mennessä Afganistan on kuitenkin vain suostunut neuvottelemaan vapaaehtoisesta paluusta"

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Kun jatkuvasti jankutetaan, että luovutaan Schengen-sopimuksesta, niin miksi siitä pitäisi luopua. Eikö kyseinen sopimus koske pelkästään EU-kansalaisia? Ei kaikenlaisia kuljeskelijoita EU:n ulkopuolelta. Heiltä pitää tarkastaa aina paperit liikkuessaan Schengen-alueella maasta toiseen.

Eikös rajoilla ole vieläkin rajatarkastukseen erilliset väylät EU-kansalaisille ja muille?
Jos homma ei toimi, niin sitten rajat kiinni tarkemmin.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Turvapaikan tarve ja pakolaisuus johtuu usein juuri syistä,joista mm mitään todistuksia,passista puhumattakaan ,ei turvaa tarvitsevalle anneta.
Siksihän DDRstäkin paettiin ilman passia.
Miksi luulette Afganistanin vainottujen tai Syyrian sodan uhrien olevan jotenkin onnekkaampia?

Koko turvapaikkamenettelyn luominen perustuu tämän asian ymmärtämiseen.
Se voidaan tietenkin lopettaa ja lähteä sitä,että haemme itse jostain itsellemme mieluisat pakolaiset.

Mutta se on niin merkittävä irtisanoutuminen keskeisistä sopimuksista,että seuraukset täytyy myös tiedostaa ja niistä ottaa vastuu aikanaan,kun omat kansalaiset joutuvat niistä kärsimään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset