Schengen-sopimuksen romuttamisesta puhuminen edesvastuutonta
Terroristijärjestö Daesh julkaisi viime viikolla ammattimaisesti tuotetun propagandavideon, jolla se julistaa uhmakkaasti pyhää sotaa länsimaita vastaan ja jolla Suomikin on mainittu järjestön vastaisen liittouman jäsenenä. Tällaisen propagandan tarkoituksena on lietsoa pelkoa sekä aiheuttaa epäluuloa ja vihaa Eurooppaan saapuvia siirtolaisia kohtaan. Näiden tunteiden valtaan ei pidä antautua. Suurin osa Eurooppaan saapuneista ja saapuvista turvapaikanhakijoista on aivan tavallisia ihmisiä, vaikka samalla onkin päivänselvää, että mitä enemmän turvapaikanhakijoita tulee, sitä enemmän saapuu myös rikollisia yksilöitä.
Turvallisuusympäristömme on kuluneen vuoden aikana muuttunut – ei pelkästään, mutta myös siksi, että monet suomalaiset ovat valitettavasti sortuneet juuri sellaiseen muukalaisvihaan, johon terroristijärjestöt propagandallaan pyrkivät. Hallitus on reagoinut asiaan osoittamalla viimeisimmässä lisätalousarviossaan yhteensä noin 15 miljoonan euron lisämäärärahan suojelupoliisille, poliisille ja rajavartiolaitokselle. Vaikka tämä onkin riittävä laastari aikaisempien hallitusten leikkauspolitiikan aiheuttamien haavojen tukkimiseksi, tulee kevään budjettiriihessä tarkastella kriittisesti sisäisen turvallisuuden määrärahakehyksiä. Meidän on huolehdittava siitä, että koko sisäisen turvallisuuden järjestelmämme on kestävällä pohjalla nyt ja tulevaisuudessa. Rauhallisina aikoina on täysin unohdettu varautumisen merkitys. Nyt joudumme reagoimaan uusiin turvallisuusuhkiin, kun ne pitäisi ennakoida.
Puolustusministeri Niinistö esitti viime viikolla jo olemassa olevan, mutta käytännössä toimimattoman täydennyspoliisijärjestelmän kehittämistä ja käyttöönottoa. Suhtaudun asiaan periaatteessa positiivisesti, mutta samalla on huomioitava, että järjestelmä ei voi syödä resursseja varsinaiselta poliisitoiminnalta, vaan sen tulisi toimia nimenomaan sitä tukevana elementtinä. Täydennyspoliisiin turvautumisen kynnys on siis pidettävä suhteellisen korkeana. Samalla on varmistuttava siitä, että täydennyspoliisilla on tosiasialliset mahdollisuudet myös yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtävien hoitoon varsinaisen poliisimiehen ohjauksessa. Erilaiset vastuukysymykset on toki selvitettävä tarkkaan. Hyvin rakennettuna järjestelmä voisi lisätä turvallisuutta poikkeuksellisten häiriötilaneiden ulkopuolellakin, erityisesti harvaan asutuilla ja syrjäisillä seuduilla.
Rajaturvallisuuden osalta olemme nähneet ulostuloja, joissa on vaadittu Suomen irtautumista Schengen–sopimuksesta. Tällainen on mielestäni vastuutonta puhetta ja osoittaa, ettei puhuja täysin hahmota, mistä koko sopimuksessa on kyse. Schengen parantaa valmiuksia sisäisen turvallisuuden uhkiin reagoimisessa esimerkiksi sopimuksen sisään rakennetun viranomaisyhteistyön kautta. Sopimus ei estä rajatarkastusten käyttöön ottoa sopimusvaltioiden niin halutessa, ja näin on nyt toimittukin useissa valtioissa, joskin valitettavan myöhään. Näen, että siirtolaiskriisi ratkaistaan lopulta, lähtemisen syihin puuttumisen lisäksi, EU:n ulkorajoilla ja osaltaan Schengenin mahdollistaman yhteistyön kautta. Sääntöjen parempaa noudattamista on toki vaadittava, mutta sopimuksen romuttaminen ainoastaan pahentaisi kansallista tilannettamme.
Juha Sipilän hallitus on sitoutunut laittamaan Suomen kuntoon ja valitettavasti myös sisäisen turvallisuuden järjestelmässämme on paljon kunnostettavaa. Turvallisuustilanteemme on kuitenkin tällä hetkellä vakaa ja sellaisena se on myös pidettävä.
Eurooppaan saapuvat siirtolaiset ja turvapaikanhakijat ovat ikävä kyllä sama asia. Tästä voimme syyttää mm. Suomen lepsua viranomaiskäytäntöä, joka käytännössä rohkaisee tulijoita keksimään tarinoita.
– Työperäiseltä maahanmuuttajalta edellytetään työpaikkaa ja rahaa elämiseen. Turvapaikanhakijalle tarjotaan asunto ja taskurahaa.
– Tällainen toiminta asettaa myös maahan saapuvat ulkomaalaiset eriarvoiseen asemaan keskenään.
– Jos viranomaiset ryhdistyvät ja ottavat vastuun maahan saapuvien ihmisten aikeista ongelmaa ei ole. Mutta jos nykyinen hällä väliä meininki jatkuu ONGELMAT RÄJÄHTÄVÄT. Siihen ei tarvita ennustajaa.
– Pääsääntöisesti siis käännytys pitää tehdä rajalla, jos perustetta turvapaikan myöntämiseen ei ole. Jos haastattelujenkaan jälkeen edelleenkään ei ole edellytyksiä turvapaikan myöntämiselle, henkilö tulisi palauttaa samalle rajalle mistä on tullutkin. On täysin edesvastuutonta päästää ihmisiä maahan kontrolloimattomasti ja jättää ne sitten tänne maleksimaan ilman työlupaa/työvelvoitetta.
– Työperäinen maahanmuutto voisi olla helpompaakin. Mutta työpaikka ja käyttörahaa pitäisi aina olla jo tullessa. Työhalujakin olisi hyvä olla.
Ilmoita asiaton viesti
Onko kansanedustajan mielestä ulkorajojemme valvonta nyt siinä kunnossa, kuin sen tulisi olla, kyllä vai ei ?
Ilmoita asiaton viesti