mikkokarna Lapin puolustaja

Suomesta tulossa turvapaikanhakijoiden reitti Eurooppaan

Juha Sipilän hallituksen on lähiaikoina vastattava kolmeen suureen haasteeseen. Sisäisen turvallisuuden määrärahoja niin rajavartiolaitokselle kuin poliisillekin on lisättävä merkittävästi kevään kehysriihessä, sillä raja- ja turvallisuustilanteemme on muodostumassa kriittiseksi. Samoin on lopetettava Venäjältä viisumitta saapuvien tulo Suomeen; keinolla millä hyvänsä. Ensisijainen ratkaisu on sopiminen, mutta mikäli sopua ei synny, on rajan yli suuntautuvaa henkilöliikennettä välttämätöntä rajoittaa. Samoin on varauduttava massamaiseen laittomaan maahantuloon maarajojen kautta. On myös välttämätöntä, että vastaanottokeskuksissa tapahtuvaa valvontaa kiristetään. Suomesta on hyvää vauhtia muodostumassa uusi Kreikka, jonka kautta saavutaan Schengen -alueelle.

Venäjän pääministeri Dimitri Medvedev antoi taannoin Der Spiegel -lehdelle haastattelun, jossa hän Euroopan ihmisoikeussopimukseen vedoten toteaa, ettei Venäjä voi estää viisumitta Schengen -alueelle pyrkivien turvapaikanhakijoiden tuloa Suomeen. Medvedev ilmoittaa kuitenkin, että Venäjä on valmis neuvottelemaan ratkaisusta Suomen kanssa ja tätä ratkaisua onkin haettu yhdessä viimeisten viikkojen aikana. Venäjän politiikan muutoksen syitä voidaan spekuloida, mutta oli syy mikä tahansa, on lausunto äärimmäisen huolestuttava. Mikäli viisumitta maahan saapuvien tulo ei seuraavien viikkojen aikana lopu, on valtionjohdon tehtävä ainoa mahdollinen päätös tilanteen lopettamiseksi ja rajoitettava maateitse tapahtuvaa henkilöliikennettä maiden välillä.

Muuttoliikeasiantuntija ja suurlähettitläs Pekka Hyvönen tosin totesi viime viikolla MTV3:n Aamu-TV:ssä, että huolemme Venäjältä saapuvien turvapaikanhakijoiden määrästä on turha ja että hakijoita olisi korkeintaan ”muutamia satoja”. Samassa haastattelussa Hyvönen väitti, että Suomeen olisi saapunut Venäjältä ainoastaan 680 turvapaikanhakijaa, vaikka oikea luku on noin 1400. Hyvösen asiantuntijuus näyttäytyy kuitenkin perin kummallisessa valossa, sillä Murmanskista ja Kantalahdesta on tullut turvapaikanhakijoiden "hubeja", joista hakijat siirtyvät kuljetusvälineen saatuaan Suomen rajalle. TASS:n mukaan Suomeen pyrkivien turvapaikanhakijoiden määrä on tuplaantunut tässä kuussa. Venäjällä taas on miljoonia kolmansien maiden kansalaisia, jotka mahdollisesti pyrkivät kohti Eurooppaa. 

Suomeen on saapunut Venäjältä ihmisiä yli 30:stä eri kansalaisuudesta ja tämä itsessään indikoi, että maasta on tullut välietappi matkalla kohti Eurooppaa. Suomen ja Venäjän vastainen raja näyttää olevan tällä hetkellä nopein ja turvapaikanhakijoiden kannalta edullisin reitti Eurooppaan. Tällä hetkellä talvi rajoittaa tulijoiden saapumista, mutta kesä on pian edessä. Tilanne on saatava välittömästi hallintaan. Huolestuttavaa on myös se, ettei Suomen vastaanottokeskuksissa ole edelleenkään minkäänlaista kontrollia asiakkaiden suhteen, vaan jokainen lähtee ja saapuu vapaasti. Kaikki Venäjältä saapuvat eivät suinkaan ole tulossa Suomeen, vaan pyrkivät muualle Eurooppaan. Vaikka useat eri maat ovat kiristäneet valvontaa sisärajoillaan, ei "väärään" suuntaan pyrkiviä juurikaan tarkasteta. Mikäli sana Suomen "auki" olevista rajoista leviää, tulee tulijoiden määrä entisestään lisääntymään. Komissio on esittänyt toimenpiteitä asian suhteen, mutta nämä toimenpiteet tulevat jälleen aivan liian myöhään.

Kriisiin ei edelleenkään ole olemassa helppoa ratkaisua ja ensisijaisesti tätä on ratkottava unionin tasolla. Samaan aikaan on avoimesti keskusteltava kansainvälisten sopimusten toimivuudesta. Toivoin itse, että Tasavallan presidentin puhe valtiopäivien avajaisissa olisi siirtänyt keskustelun uusille urille, mutta viime viikot eduskunnassa ovat osoittaneet, että tämä toivo oli turha. Ääripäät dominoivat edelleen keskustelua kukin omista poteroistaan vailla tolkun häivääkään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (42 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kansanedustajana liet siinä etuoikeutetussa asemassa, että voit tehdä kertomillesi asioille konkreettisesti jotain. Tavallinen kansalainen ei voi kuin puristaa nyrkkiä taskussaan.

Olen täysin eri mieltä viimeisen palstan tekstistä. Kriisiin on olemassa äärimmäisen helppo ratkaisu. Raja laitetaan kiinni ja Suomeen ei päästetä ketään, jolla ei ole voimassa olevaa passia ja viisumia.

Jos veli venäläisen matka tyssää rajalle ilman viisumia, niin miksi muiden kohdalla poiketaan linjasta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei ole mitenkään helppoa laittaa 1300km kiinni.

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Ei meillä poiketa linjasta, mutta turvapaikkamenettely on nykyisellään mikä se on. Kuten kirjoitan, siinä on mielestäni korjattavaa;erityisesti pitkään turvallisissa maissa oleskelleiden osalta.

Ja kyllä, asioihin voi vaikuttaa ja sitä työtä minä koko ajan. Tavallinen kansalainenkin voi vaikuttaa olemalla yhteydessä päättäjiin. Minä en kuitenkaan yksinäni Suomen linjaa määritä, vaan pyrin vaikuttamaan sen muodostumiseen. Yksi osa tätä työtä on myös kansalaiskeskustelu ja erilaisten asioiden esille tuominen, vaikkapa kirjoittamisen kautta.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kansanedustaja kirjoittaa: "Mikäli viisumitta maahan saapuvien tulo ei seuraavien viikkojen aikana lopu, on valtionjohdon tehtävä ainoa mahdollinen päätös tilanteen lopettamiseksi ja rajoitettava maateitse tapahtuvaa henkilöliikennettä maiden välillä".

Kysyisin sinulta kansanedustaja Kärnä näkemystäsi, mitä tämä käytännössä tarkoittaisi tänne Venäjän puolelta tulevien ja toisaalta täältä Venäjälle menevien kannalta?

Olisiko tällainen henkilöliikenteen rajoittaminen nykyisten kansainvälisten sopimusten puitteissa mahdollista vai pitäisikö Suomen tehdä irtiotto joistain sopimuksista?

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Kaikki riippuu siitä, mitä Venäjän kanssa sovitaan, mutta kyllä, henkilöliikenteen rajoittaminen on mahdollista kaikkien kansainvälisten sopimusten mukaisesti. Suomi on suvereeni valtio, joka voi sulkea ulkorajansa mikäli sitä vaaditaan. Tosin on selvää, että mikäli Venäjä tästäkin huolimatta päästää ihmisiä rajalle, olisimme haastavan tilanteen edessä. Silloin on kuitenkin selvää, että kyse on äärettömän tuomittavasta toiminnasta ja voidaan puhua erittäin suuresta vahingosta maittemme välisille suhteille.

Henkilöliikenteenkin rajoittaminen on taloudellisesti vahingollista, mutta tavaraliikennettä se ei kuitenkaan estä. Samoin voitaisiin todeta, että henkilöliikenne olisi mahdollista maiden välillä ainoastaan rautatie- ja lentoyhteyksien kautta.

Oleellisin asia on kuitenkin tuo kansainvälisten sopimusten toimivuus. Geneven pakolaissopimusta on mahdollista tulkita myös kansallisista näkökohdista, mutta tähän olisi hyvä löytää konsensus. Mielestäni ei ole perusteltua, että pitkään turvallisissa maissa oleskelleiden turvapaikkahakemuksia ryhdytään käsittelemään henkilön alkuperäisen kansalaisuuden mukaan.

Käyttäjän CarolusLinden kuva
Carolus Linden

Kyllä nyt näyttää kansanedustaja vähättelevän mahdollisuusiaan ja vastuutaan. Kansainvälisistä sopimuksista on vähän turha mainita kun lähinnä Suomen omat lait velvoittavat viranomaisia.
Yksittäinenkin kansanedustaja voi tehdä lakialoitteen.Jos jättää tämän mahdollisuuden käyttämättä, ei ole kovin vastuuntuntoista puida laiken aiheuttamia epäkohtia. Aloitteita lakimuutoksiin tarvitaan ensisijaisesti Rajavartiolakiin sekä Uklkomaalaislakiin sisältyvien turvapaikankakijoita koskevien säännösten muuttamiseksi.
Turvapaikanhakijoiden maahantulon rajoittamienen on se varsinainen ongelma. Siinä yhteydessä ei tarvitse käsitellä henkilö- ja tavraliikennettä.
Mielestäni pahimpia epäkohtia aiheuttaa Rajavartiolain 16§ ja Ulkomaalaislain 147§. Tästä tietenkin voidaan olla eri mieltä. Kuitenkin lienee parasta ensin puuttua oman lainsäädännön aiheuttamiin ongelmiin, ennenkuin käsitellään kansainvälisten sopimusten asettamia velvotteita.

Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev

Siis en ymmärrä eikö maalaisjärkeä voidaan käyttä. Venäläisillä olisi viisumi. Jos on viisumi niin voidaan päästä maahaan. Valitettavasti jos tilanne on sietämätön ja halutaan silti noudattaa direktiiviä niin Suomen on rajattava mahdollisuus hakea turvapaikka fyysisesti. Poikkeustilanteessa tarvitaan poikkeuslainsäädäntöä.

https://sibilpolitical.wordpress.com/

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Vain rekkaliikenne sallittava vuotavilla raja-asemilla.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Mitä väliä sillä on mikä liikenne raja-asemilla on sallittua ja mikä ei?
Turvapaikanhakija voi siitä huolimatta tallustella raja-asemalle ja huutaa "asylumia", ja aina pääsee maahan. Turvapaikanhakija voi jopa ylittää rajan ns.metsän kautta ja sitten vaan Suomen puolella kiinni jäädessään ilmoittaa hakevansa turvapaikkaa.
Jos Venäjä ei hoida hommaa puolestamme ja sulje raja-aluetta turviksilta, niin sitten ainoa keino on yksiselitteisesti käännyttää rajalta kaikki ilman viisumia tulevat vaikka väkivalloin.

Nythän me ruinaamme Venäjää rikkomaan Euroopan ihmisoikeussopimusta ja estämään maassa laillisesti olevia poistumasta maasta. Pitääkö Venäjän estää myös Putinin poliittisten vastustajienkin maasta poistuminen ja turvapaikan hakeminen esim. Suomesta?

Rainer Salejärvi

Sikäli, kun esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 4 lisäpöytäkirjan 2 artiklan 2 kohdan sisältö on se, että “jokainen on vapaa lähtemään mistä tahansa maasta, myös omastaan” Ikävintä nykytilanteessa on se, että Venäjä on periaatteessa oikeassa vedotessaan ihmisoikeussopimukseen siinä mielessä ettei Venäjä voi estää viisumittakaan Schengen -alueelle pyrkivien turvapaikanhakijoiden tuloa Suomeen.

Suomen ja Venäjän välisen tavanomaisen henkilöliikenteen rajoittamisen sijaan, tilanteeseen voidaan vaikuttaa on myös lisäämällä kansalliseen lainsäädäntöön nimenomainen säännös, jonka mukaan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voidaan jättää ottamatta vastaan ja ulkomaalaisen maahantulo voidaan evätä esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa:

a) toinen jäsenvaltio on myöntänyt kansainvälistä suojelua;
b) jokin muu maa, joka ei ole jäsenvaltio, katsotaan hakijan kannalta ensimmäiseksi turvapaikkamaaksi;
c) jokin muu maa, joka ei ole jäsenvaltio, katsotaan hakijan kannalta turvalliseksi kolmanneksi maaksi;

ja kun samanaikaisesti kysymys on siitä, että

d.) ulkomaalaislaissa tarkoitetut maahantulon edellytykset eivät täyty

Kun Venäjälle käännyttäminen voi jatkossa osoittautua monella tapaa haastavaksi, paino edellä sanotussa on käsitteessä ulkomaalaisen maahanpääsy voidaan po. tilanteissa evätä

Kun otetaan huomioon etenkin direktiivin 2013/32/EU 33 artiklan sisältö, myöskään ehdottomani menettely, jonka mukaan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voidaan jättää ottamatta vastaan, ei ole ristiriidassa Unioninkaan sääntelyyn nähden,

Direktiivin 2013/32/EU 33 artiklassa säädetään niistä menettelyistä, jotka liittyvät niihin hakemuksiin, joilta puuttuvat tutkittavaksi ottamisen edellytykset ja jonka mukaan jäsenvaltiot eivät ole eräissä tilanteissa velvollisia tutkimaan, voidaanko hakijaa pitää henkilönä, joka voi saada kansainvälistä suojelua

Myös muutoksenhakua tulisi kehittää siihen suuntaan, että niissä tilanteissa, joissa ulkomaalaisen maahan pääsy evätään edellä mainittujen syiden vuoksi ulkomaalaiselle annetaan hänen ymmärtämällään kielellä tai hänen oletettavasti ymmärtämällään kielellä laadittu päätös, johon sisältyy muutoksenhakuohjeet. Hakijalla on oikeus valittaa maahan pääsyn eväämistä koskevasta päätöksestä. Valituskirjelmä toimitetaan Suomen edustustolle tai suoraan asian ratkaiseelle Suomen viranomaiselle. Suomen viranomaisen on annettava tarvittaessa käännösapua.

Muun muassa näihin asioihin voit vaikuttaa kansanedustajana, mutta nyt olisi jo vähän kiire.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kyllä ihmetellä täytyy että hallituksen ja virkamiesten taholta on ylipäätään lähdetty pitkäkestoisiin neuvotteluihin Venäjän kanssa, kun ulkomaalaislakimme ja direktiivin mukaan hallituksella on ripeämpään toimiin avaimet käytettävissä, jos vain halutaan. Nyt näyttää tuo halu puuttuvan ja otetaan vastaan hakijoita joilla ei pidä olla minkäänlaisia oikeutuksia turvapaikkaan, sillä ovat tulleet EU:n ulkopuolisesta turvallisesta maasta.

Mikä vai mitkä hallituspuolueet ovat odottelun kannalla?

Ilkka Huotari

"Kriisiin ei edelleenkään ole olemassa helppoa ratkaisua ja ensisijaisesti tätä on ratkottava unionin tasolla."

Mitä tämä tarkoittaa? Millä tavalla "unionin tasolla"? Unionihan olemme me kaikki, ja toisaalta se ei ole kukaan, ainakaan jos mitään yhteistä näkemystä ei synny.

Nyt näyttäisi, että mitään unionia ei ole olemassa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kriisiin on olemassa erittäin helppo ratkaisu ja sellainen lakimuutos kirjoitettiin valmiiksi jo 1990-luvun "pakolaiskriisin" aikana. Lyhykäisyydessään laki määräisi, ettei venäjältä vastaanoteta ketään ilman viisumia riippumatta siitä mitä muut lait sanovat. Leima siihen, niin valmista on.

Ilkka Huotari

Joo, kyllä. Ja Venäjähän on turvallinen maa, ja ulkomaalaislaki sanoo turvallisista maista jotain.

Mitä kansanedustaja sanoo tähän?

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä Vastaus kommenttiin #9

Palautuksia Venäjälle tehdään koko ajan ja tutkinnat suoritetaan oleskeluluvan Venäjälle omaavien suhteen nopeutetulla menettelyllä. Mutta mitä tehdään, jos Venäjä ei otakaan vastaan?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016012621019399_...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #15

Eikö tästä aiheesta kiinnostunut kansanedustaja ollenkaan seura tilannetta?
Venäjällähän mieli muuttui ja ilmoitettiin, että Norjassa hylätyt turvapaikanhakijat otetaan vastaan edellytyksenä, että heitä lennätetään Moskovaan.

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä Vastaus kommenttiin #17

Venäjä ilmoitti ottavansa vastaan AINOASTAAN sellaiset henkilöt, joilla on voimassaoleva oleskelulupa Venäjälle. Samoin toimitaan Suomen osalta. Voin vakuuttaa, että seuraan tilannetta erittäin tarkasti. Pääosa tulijoista ei kuitenkaan ole sellaisia, joilla on oleskelulupa Venäjälle, vaan sellaisia, joilla ei sitä ole.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #20

Yrittikö Norja muitakin palauttaa? Onko Venäjällä paljonkin oleskeluluvatta oleskelleitä?

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä Vastaus kommenttiin #25

On. Venäjällä on valtavasti ilman oleskelulupaa oleskelevia aivan samoin kuin viisumin, joka ei ole yhtä kuin oleskelulupa, turvin "oleskelevia". Ja kyllä, Norja yritti palauttaa myös muita. Useat tulijoista ovat oleskelleet vuosia Venäjällä ja saapuvat sieltä Suomeen käännytyspäätös tai peruutettu oleskelulupa kourassa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #26

Työmahdollisuudet ovat ilmeisesti loppuneet. Jos hakisivat turvapaikkaa Venäjältä millainen sosiaaliturva olisi?

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #15

"Mutta mitä tehdään, jos Venäjä ei otakaan vastaan?"

Eikö voi tehdä niin, että turvallisista maista (Venäjä ja Ruotsi) ei oteta vastaan? Kuten lakikin sanoo, annetaan lappu kouraan, että "ei aineellisesti tutkittu Suomessa".

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä Vastaus kommenttiin #23

Toistan edelleen kysymyksen: Mitä tehdään mikäli Venäjä ei ota palautuksia vastaan? On aivan sama millaisen "lapun" annamme kouraan, mutta mikäli naapurimaan kanssa ei ole yhteistyötä, on meillä iso ongelma käsissämme.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #32

Eli käännytetään rajalla.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #36
Rainer Salejärvi Vastaus kommenttiin #9

Vaikka Venäjää voitaisiin pitää turvallisena maana ja vaikka hakijan hakemustakin voitaisiin pitää mm. ulkomaalaislain 103 §:n perusteella jopa sellaisena, ettei sitä tarvitse tutkia, käytäntö vaikuttaa olevan monessa tapauksessa kuitenkin se, että hakemus otetaan vastaan ja hakija sisään ja kokonaankin perustettoman hakemuksen jättänyt henkilö käännytetään tosiasiassa vasta sen jälkeen, kun on mm. saatu ratkaisu hakijan tuomioistuimelle jättämään valitukseen jossa kysymys on hänen käännyttämisen täytäntöönpanon kieltämisestä...tähän menee normaalisti kuukausia, vaikka mahdollisuuksia muunkinlaiseen menettelyyn olisi käsillä.

Niin kuin blogistin tuossa sanoi, Venäjän kanssa voi tulla huolta myös siitä, ettei Venäjä ota käännytettyä vastaan.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Harmilinen tilanne, ja seuraukset ovat ikävät, kaikille osapuolille. En tiedä, onko kyseessä puhdas Turkkilaistyyppinen kiristys, mutta häviäjiä tässä pelissä tulee olemaan paljon. Eikä voittajia taida olla yhtäkään.

Venäjähän pelaa uhkapeliä ja muut ovat pelipöydässä omilla panoksillaan mukana. Mikä on sitten Suomen " panos " ja kenelle jää se viimeinen kortti käteen.

Pitäisikö Suomen kuitenkin tyynesti ottaa tulijavirta vastaan ja hakea EU lta taloudellista tukea ?
Torjua tulijat, ohjata heidät jonnekin kokoomaleirille, ehkä jopa kv sopimuksia kiertäen ?
Pitäisikö Suomen yrittää saada Venäjä ohjaamaan tulijavirran muualle, tai pysäyttämään sen ?
Päästää maahantulijat "läpikulkemaan" Ruotsiin ? ( Eesti, tai Saksa eivät tule kyseeseen )

Voidaanko näihin tulijoihin käyttää pakolaisstatuksen asemasta siirtolaisstatusta. Venäjähän on turvallinen maa, ymmärrykseni mukaan turvallisesta maasta ei pakolaiseksi kolmanteen maahan voi lähteä.

Osa EU n jäsenmaista on jo 2015 loppukesästä ja syksyllä tehnyt kauttakulun torjuvaa rajojensa sulkemista aidoilla ja tiukemmalla kontrollilla. Nyt onkin sitten Suomen vuoro olla vastaanottavana osapuolena. Ennen kevättä on varmasti toimivan, ja hyvän sellaisen, ratkaisun oltava pöydällä.

Olisi hyvä myös kuulla blogin kirjoittajan, Kärnän näkemys Keskustan linjauksesta tässä kysymyksessä. Puhutaan sentään PM puolueesta.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Jos liikenne itärajalla räjähtää käsiin, niin alkuun voisimme tehdä "Ruotsit":
Ihan sattumalta lisäämme suoria bussivuoroja raja-asemien läheltä Tornioon, ja siellä sitten ohjataan tulijat Ruotsin puolelle. Turvapikkahakemukset ohjeistetaan tietenkin jättämään sitten vasta Ruotsin puolella.
Osan porukasta voi kyydittää satamiin ja ohjata Saksan laivoihin. Kaikesta huolehtivat tietenkin kansalaisjärjestöjen vapaaehtoiset. Viranomaiset ovat hyvin hämmästyneitä kuulleessaan asiasta. Asiaa toki tutkitaan sitten joskus.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Lähtisikö kovin moni täältä turvapaikka hakenut muualle Eurooppaan?

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Lähtisi ja on jo lähtenytkin.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

Muistan lukeneeni, että joillakin turvapaikan hakijoilla on ollut saattajana henkilö jolla on viisumi ja hän on voinut palata takaisin Venäjälle.

Jos näin on niin tämä saattaja pitäisi pidättää epäiltynä ihmissalakuljetuksesta ja tutkia

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Tällaiset henkilöt tutkitaan lähtökohtaisesti aina laittoman maahantulon järjestämisestä. Viime viikolla Lapissa taisi tulla 14 uutta tutkintaa.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

Tutkimus voisi olla perusteellinen ja kestää kauan.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

Tällaiset tapaukset pitäisi tutkia perusteellisesti ja ajan kanssa.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Autetaan auliisti tulijoita kyyditsemällä Ruotsin rajalle Haaparantaan.

Kari Paajanen

Aivan kuin Suomella ei olisi mahdollisuus valvoa omaa rajaansa. Venäjä ei ole kriisialuetta, sieltä ei tarvitse laskea ketään ilman viisumia.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Esitän, että kommentojat ja blogien kirjoittajat lukisivat valmiuslain, 29.12.2011/1552, ja pohtisivat sitä mitä käyttöä sillä on tässä tilanteessa. Tässä kannattaa kiinnittää ensimmäiskeksi huomiota valmiuslain 3§ pykälään, Poikkeusolojen määritelmä. Edelleen kannattaa kiinnittää huomiota ko. 3§ pykälän 3. momenttiin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552

Kyseisen lain 7§ - 10§ pykälistä löytyy ohjeistus ja perusteet lain pikaisesta soveltamisesta.

Noinkohan valmiuslaista löytyisi perusteet hallitsemattoman maahantulon rajoittamiselle. Meillä kun on tapana ollut toimia lain mukaan, toisin kuin joissakin muissa maissa, joissa muut intressit ajavat tarpeen mukaan niin kotimaisen kuin kansainvälisen lainsäädännön ohitse.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Arvoisa kansanedustaja Kärnä, kysyn onko tiedossa miten Frontexin saapuminen itärajalle tuo mukanaan jotain muutosta parempaan suuntaan eli siihen ettei Venäjältä enää tule laittomia maahanpyrkijöitä?

http://www.pohjolansanomat.fi/lappi/sallan-ja-raja...

Taitaa olla ainoa lehti tuo Pohjolan Sanomat joka aina kertoo itärajan tuoreista tapahtumista. Sen sijaan mm. YLE vaikenee kuin muuri.

Käyttäjän OckuKuusava kuva
Ocku Kuusava

Eikös persut nyt Kreikkaa mallina pitäen vaadi että ensimmäinen EU:n maa, johon turvakaikanhakija tulee, se kisuttelee asian? Vai onko takki käännetty? Ei kai? ;-D

Käyttäjän OssiJuntunen kuva
Ossi Juntunen

Jos ei Venäjä ottaisi palautettavia takaisin niin sitä varten on varauduttava.

Ratkaisu on rakentaa internointileirejä tarvittava määrä.
Internointileiri olisi 3m korkealla kaksinkertaisella aidalla ympäröity parakkikylä. Sijainti logistiikan kannalta olisi paras Kemijärven radan varressa. Leirin nurkkiin tornit ja niihin konekiväärit asukkaiden turvaksi.

Tarkoitus olisi säilöä laittomat tulijat ja karkoituspäätöksen saaneet joita ei voi poistaa maasta. Tarpeeksi karut olot saavat asukit itse haluamaan pois Suomesta. Ne myös lähettävät viestiä että ei kannata tulla tänne elintasoturistina.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset