mikkokarna Lapin puolustaja

Vastineeni Savon Sanomien pääkirjoitukseen

Savon Sanomat moitti minua tänään pääkirjoituksessaan siitä, etten ymmärtäisi asioiden syy-yhteyksiä ja että olisin laskutaidoton, koska olen jyrkästi vastustanut Finavian investointia Guggenheimin taidemuseoon. Savon Sanomien mielestä on todennäköistä, että toteutuessaan miljoonainvestointi kasvattaisi matkustajamääriä Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja tästä saaduilla rahoilla voitaisiin kehittää muita lentoasemia. Helsinki-Vantaan lentoasema kun on Savon Sanomienkin mielestä ainoa kannattava lentoasema Suomessa.

Lentoasemien kannattavuutta voidaan pohtia monelta kantilta. Vaikka suurin osa kansainvälisestä lentoliikenteestä kohdentuu Helsinki-Vantaalle, suuri osa näistä matkustajista jatkaa matkaansa muualle Suomeen tai ulkomaille. Finavian matkustajatilastojen mukaan Helsinki-Vantaalla oli viime vuonna noin 16,4 miljoonaa matkustajaa, muiden kenttien matkustajamäärien jäädessä noin 3,7 miljoonaan. Suorilla kansainvälisillä lennoilla maakuntalentoasemille saapui noin miljoona matkustajaa. Finavialta saatujen tietojen mukaan noin 1,6 miljoonaa kansainvälistä vaihtomatkustajaa saapuu Helsinkiin maakuntakenttien vetämänä.

Nopealla laskutoimituksella voisi siis helposti alkaa ajatella, että Helsinki-Vantaa menettäisi noin 1,6 miljoonan matkustajan tuottaman tulovirran ilman maakuntalentoasemia, mutta tilanne ei ole edes näin yksinkertainen. Helsinki-Vantaalla tällainen kansainvälinen matkustaja kirjataan matkustajaksi neljä kertaa: matkustajan saapuessa Suomeen ulkomailta, hänen lähtiessään eteenpäin Suomeen, hänen palatessaan takaisin muualta Suomesta Helsinkiin ja viimeisen kerran hänen palatessaan kotimaahansa Suomesta. Mikäli matkustajat siis lentäisivät suoraan kohteisiinsa maakunnissa, menettäisi Helsinki-Vantaan lentoasema jopa 6,4 miljoonan matkustajan tuottamat tulovirrat ja lähes 40 prosenttia matkustajistaan. Liikenteen ohjaaminen Helsinki-Vantaan kautta siis monistaa tulot ja tätä taustaa vasten peilaten on varsin asiallista kysyä, onko Helsinki-Vantaan väittäminen ainoaksi voitolliseksi lentoasemaksi vain karkea yksinkertaistus? Savolaisittain tilannetta voisi verrata kalakukkoon, jossa Helsinki-Vantaan lentoasema kuvaa kuorta ja sisällä olevat läski sekä ahvenet ovat maakuntalentoasemia. Ilman sisältöä yksikään kalakukko ei ole kaupallisesti kiinnostava saati syötävä. 

Lopuksi on palattava vielä valtionyhtiö Finavian rooliin. Yhtiölle on lainsäädännössä asetettu toimialaksi lentoasemaliiketoiminta ja lentoasemiin liittyvät palvelut, lennonvarmistusliiketoiminta sekä muu lentoasemiin ja lentoliikenteeseen liittyvä liiketoiminta. Pääomasijoittaminen Guggenheimiin ei yhtiön toimialaan kuulu, vaan yhtiön tehtävänä on yksiselitteisesti edistää ilmailua ja kehittää valtion lentoasemaverkostoa. Tulen myös jatkossa vastustamaan määrätietoisesti kaikkea sellaista Finavian liiketoimintaa, jossa pelataan riskillä käyttäen loppujen lopuksi veronmaksajien rahoja. Yhtiön johdannaiskaupoissa jo nähtiin, miten sellaisessa helposti käy. Savon Sanomien pääkirjoitustoimittajalle taas muistutan, että monimutkaisissa syy-seurausyhteyksissä pelkkä yhteenlasku ei useinkaan riitä. Vakuutan sitäkin kuitenkin osaavani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Laskit, että kansainvälisiä vaihtomatkustajia kirjautuisi Helsinki-Vantaalla kotimaan matkustajiksi 3,2 miljoonaa, vaikka Helsinki-Vantaalla oli 2015 kotimaan matkustajia kaikkiaan 2,6 miljoonaa. Suorittamasi laskutoimitus on siis tuulesta temmattu. Tuon Finavian ilmoittaman 1,6 miljoonaa on matkustajatilaston valossa oltava koti/ulkomaanvaihtojen kokonaismäärä. Siinä lienet toki oikeassa, että vaihtavat matkustajat kirjautuvat sekä kotimaan- että ulkomaanmatkustajiksi. Olettaen että nuo matkustajat jäisivät kokonaan pois maakuntakenttien puuttuessa, mikä ei tietenkään ole kohtuullista, laskisi Helsinki-Vantaan matkustajamäärä 3,2 miljoonalla. Ei laskeminen ole niin helppoa kuin voisi kuvitella...

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä

Laskeminen ei tosiaan ole helppoa, johtuen asiasta pidetyistä tilastoista. Laskuni ovat silti oikein, matkustaja kirjautuu Helsinki-Vantaalle saapuvana,lähtevänä,saapuvana ja lähtevänä. Kaikesta tästä liikenteestä valuvat maksut asemalle, kuten myös matkustajien sinne jättämät tulovirrat. Käsittääkseni yhtälö ei suoraan vertaudu tuohon tulokseen siksi, että kv-liikennettä joka matkustaa ns.samalla lipulla kirjataan kv-liikeenteeksi myös määräpaikan, eli lähtevänä kv:nä Helsingissä, lentoasemalle. Yllä mainitun mukaisesti tarkistin kuitenkin tämän väitteeni myös alan asiantuntijoilla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Hetkinen, pyydän kärsivällisyyttä, kun olen vähän hidas. Maakunta-asemilla on kaikkiaan 3,7 miljoonaa matkustajaa, joista väität 3,2 miljoonan olevan Helsingin kautta lentäviä kv-matkustajia ja 1 miljoonan olevan suoraan ulkomaanreitillä. Nyt on jo "lainattu" jostain 500 000 matkustajaa, eikä vielä ole laskettu yhtäkään makustajaa pelkästään OUL-HEL tai RVN-HEL reitillä. Puhumattakaan niistä 17 000 matkustajasta jotka lentävät tilaston mukaan maakuntakenttien välillä esim. OUL-TMP. Tarvitsen kyllä laskuapua tämän ymmärtämiseksi.

Siinä olemme yksimielisiä, että jokainen vaihtava matkustaja kirjautuu Helsinki-Vantaalla vaihtaessaan sekä saapuvaksi että lähteväksi. Minun päähäni tuo 1,6 miljoonaa vain ei uppoa muuta kuin vaihtojen lukumääränä, eli ne lasketaan kahteen, ei neljään kertaan. En toki vakuuta osaavani laskea, joten jos osaat opettaa kuuntelen mielelläni.

Käyttäjän mikkokarna kuva
Mikko Kärnä Vastaus kommenttiin #3

Tiedätkö, minunkin päähäni sattuu laskea tätä Finavian tilastoista, mutta tuossa HKI-Vantaan dataa jossa vaihtomatkustajat (kv+kotim) on eritelty. Heitä on tässä tilastoitu HKI-Vantaalle 2,5 miljoonaa. Joudun tässä nyt nojaamaan asiantuntijoilta saamaani tietoon.

http://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/Dj8C...

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Miksi kaikki kalliit ja typerät projektit pitää toteuttaa verovaroilla? Jos ihmiset haluavat kuukkeliheimejansa, rakentakoot ne omilla varoillaan ja annetaan sitä rahaa typeryyksien sijasta vaikka *yskäisy* LASTENSAIRAALALLE.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset