*

mikkokarna Lapin puolustaja

Vastine Riku Rantalalle

Kirjailija Riku Rantala kirjoitti 14.1. Helsingin Sanomissa, että virallinen Suomi on alistanut saamelaisia jo sata vuotta. Rantala on omien sanojensa mukaan oppinut saamelaisuuden perusasioita taistelijapariltaan alokkaana Sodankylän sissikomppaniassa. Itse harkitsisin vakavasti, lähtisinkö kirjoittelemaan aiheesta valtakunnan suurimpaan päivälehteen tällaisella tietämyksellä.

Rantala on oikeassa sotien jälkeen kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuneesta suomalaistamisesta. Nämä vakavat tapahtumat on syytä tunnustaa ja niitä on pyydettävä anteeksi. Suomalaistamisen historia ulottuu kuitenkin satoja vuosia kauemmaksi ja suurin suomalaistaja on ollut kirkko. Se onnistui tehokkaalla toiminnallaan hävittämään yhden kokonaisen kielen, keminsaamen. 

Kirkko pyysi anteeksi omaa toimintaansa saamelaisilta vuonna 2012, mutta anteeksipyyntö osoitettiin väärällä taholle. Sitä kuulemaan saapuneet saamelaiskäräjien jäsenet tai heidän esivanhempansa eivät joutuneet kirkon sortotoimenpiteitä kohtaamaan. Kielensä menettivät ne statuksettomat saamelaiset, joita saamelaiskäräjien poliittinen eliitti ei itse hyväksy osaksi alkuperäiskansamme poliittista järjestelmää. Tilanne on mennyt niin pitkälle, että ihmiset ovat joutuneet käymään oikeutta omasta etnisestä identiteetistään. Tämän seurauksena KHO määräsi vuonna 2015 93 henkilöä merkittäväksi saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.

Saamelaiskäräjillä vaikuttava suurin ryhmä ovat pohjoissaamelaiset, joista suuri osa saapui nykyisen Suomen alueelle vasta 100-150 vuotta sitten. Tämä porosaamelaisten muutto hävitti tieltään alueelle tyypillisemmän kulttuurin, joka perustui peuranpyyntiin ja kalastukseen. Saamelaiskäräjillä näyttää olevan edelleen käynnissä vahva pohjoissaamelaistaminen ja "aidon saamelaiskulttuurin" määrittely. Tämän puki sanoiksi saamelaiskäräjien inarinsaamelainen jäsen Anu Avaskari joka totesi, että pahinta on kun oma kansa syrjii.

Olen Rantalan kanssa samaa mieltä siitä, että virallisen Suomen tulee saattaa alkuperäiskansa-asiansa kuntoon. Se taas tulee aloittaa tunnustamalla statuksettomien saamelaisten ja lappalaisten oikeusasema. Ennen kansallisen lainsäädännön kuntoonsaattamista näiltä osiltaan on turha haaveilla ILO-169 yleissopimuksen tai pohjoismaisen saamelaissopimuksen ratifioimisesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

"Ennen kansallisen lainsäädännön kuntoonsaattamista näiltä osiltaan on turha haaveilla ILO-169 yleissopimuksen tai pohjoismaisen saamelaissopimuksen ratifioimisesta."

Koska se hoidetaan kuntoon, ja miten keskusta sitä edistää?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Loistava kysymys Teppo,
nyt Mikko Kärnä on hallituspuolueen jäsen eduskunnassa, joten on loistava mahdollisuus tehdä niitä tekoja pelkän puheen sijaan. Joten kuinka edetään asiassa?

Käyttäjän VeikkoVnnen kuva
Veikko Väänänen

Olen seurannut tätä saamelaispolitiikkaa 1970-luvulta asti työssäni ja sen ulkopuolella. Aika monet hallitukset ja eduskunnat ovat tätä asiaa vatvoneet ja lopulta on saatu aikaan sellainen sotku, jonka avaaminen ei onnistu ennen kuin historialliset totuudet kunnolla avataan ja Suomi todella tunnustaa tehneensä suuren virheen todellisen alkuperäiskansansa määrittämisessä. Ellei asian oikaiseminen sovi millään saamelaiskäräjille ja sen kanssa liittoutuneille oikeusministeriön virkamiehille, Suomen tulee todella tunnustaa alkuperäiskansaksi myös statuksettomat saamelaiset, tai kalastaja- ja metsälappalaiset, tai miten tätä Suomen alueella paljon ennen nyt vallassa olevaa saamelaisryhmittymää asunutta alkuperäisväestöä nimitetäänkään. Saamelaiskäräjät voisi jatkaa nykyisessä kielikulttuurinsa ympyrässä ja tämä toinen alkuperäiskansa, jolla on myös näyttöä oikeuksistaan maihin ja vesiin, nauttisi valtion yhtäläisessä suojeluksessa omasta kulttuuristaan ja omista oikeuksistaan. Tähän kyllä nykyiselläkin hallituksella ja eduskunnalla on mahdollisuus ja sitä paitsi paljon enemmän tutkittua tietoa kuin monilla edeltäjillään.

Jaakko Häkkinen

Ongelmallinen kysymys.
Lappalaisten jälkeläisiä ovat käytännössä kaikki Lapin asukkaat; onko mielekästä olettaa alkuperäiskansaksi jotain sellaista porukkaa, joka kattaa koko alueen väestön? Mihin vedetään raja? Mikseivät myös savolaiset sitten olisi alkuperäiskansa?

Jaakko Häkkinen

Lappalaisetko alkuperäiskansa?

"Ellei tulevaisuus tuo asiaan muutosta, lappalaisuus on etniselle suomalaisuudelle alisteinen historiallinen alueellinen heimoidentiteetti, jossa korostetaan saamelaisia juuria ja alkuperäisistä asukkaista polveutumista. Se ei ole mitään enempää, muttei myöskään vähempää.

Lappalaisuus tulee tunnustaa heimoidentiteettinä, ja lappalaisten kannattaa tietysti pyrkiä ajamaan omaa asiaansa parhaan kykynsä mukaan esimerkiksi yhdistysten kautta. Heidän ei kuitenkaan pitäisi riitauttaa saamelaisuuden määrittelemää - sitä kamppailua he eivät voi voittaa, joten se on myös resurssien haaskaamista. Toisaalta myöskään lappalaisen identiteetin omaavia ei pidä asiasta nokitella eikä kiusata - uskon, että tämä uusi heimoidentiteetti on pysyvä ja että sillä on voimauttava vaikutus Lapin väestöön."
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229558-lappa...

Kirsti Kustula

Hyvä Mikko Kärnä. Minua, inarinsaamelaisena, kiinnostaa ketä ovat pohjoissaamelaiset eliittiin kuuluvat? Tätä sanontaa on käytetty useassa yhteydessä ja olen yrittänyt löytää heidät, mutta joka kerta olen löytänyt omaa kansaani, saamelaisia.
Kirjoituksesi sisältää useita kausaalisia virhepäätelmiä. Inarin alueella on kautta aikain ollut poronhoitoa ja se on ollut monille inarinsaamelaisille pääelinkeino jo ennen rajojen sulkua. (Ahkuni ahkukaan ei muistanut aikaa jolloin poronhoitoa ei olisi ollut) Rajojen sulkemisen vuoksi saamelaiset jakaantuivat kolmen maan alueelle, kyse ei siis ollut vapaaehtoisesta muutosta/valloituksesta, vaan valtioiden päätöksistä.
Saamelaiskäräjillä vaikuttava suurin ryhmä ei ole pohjoissaamelaiset, eniten on inarinsaamelaisia edustajia, vaikka kaikki eivät asukaan enää Inarin kunnan alueella. Tämä tieto tietysti vaatii sukujen tuntemista , joten en oletakaan kaikkien tietävän.
Saamelaiset kirkossa seminaari 5.2.2012, jossa Samuel Salmi kirkon puolesta pyysi anteeksi saamelaisilta, oli avoin tilaisuus Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa. Asiasta oli uutisoitu jo vuonna 2010, joten aikaa valmistautua tapahtumaan oli riittämiin vaikkakaan ketään ei henkilökohtaisella kutsulla lähestytty. Paikalla olleena näin paikalla runsaasti muitakin kuin SK jäseniä ja anteeksipyyntö oli tarkoitettu kaikille saamelaisille, yhdessä.

Hirvaskumpu .

Kaukaisia savolaisiakin juuria omaavana minun on todettava, että savolaisten alkuperäkansastatus on kuulijan vastuulla.

Gunnar Pettersson

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset