Liikenneverkkohankkeesta ja liikenneverkkoyhtiöstä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin tiedotustilaisuus liikenneverkkohankkeen selvityksestä päättyi juuri. Tilaisuus oli mielenkiintoinen ja on erittäin tärkeää, että keskustelu liikenneverkkojen kehittämisestä on nyt avattu. Jotain täytyy tehdä, sillä muuten kansallisomaisuutemme rapautuu. Selvityksen mukainen ratkaisu on perusajatukseltaan hyvä, mutta se vaatii vielä muutamilta osiltaan kehittämistä.

Plussat:
+ Malli ohjaa nykyistä enemmän rahaa liikenneverkon ylläpitoon ja investoinnit kohdistuvat ennen kaikkea taajamien ulkopuolelle.
+ Malli ei sosialisoi Suomen yksityistieverkkoa, vaikka toista jo huhuttiin.
+ Malli estää liikenneverkon yksityistämisen.
+ Uuden liikenneverkkoyhtiön omistaisivat valtio ja maakunnat yhdessä. Tämä antaisi maakuntien vaaleille valituille aidon vaikutusmahdollisuudet tieverkkopanostuksiin.
+ Mallissa Suomeen suuntautuva mittava ulkomaalainen liikenne otetaan osaksi liikenneverkkomme ylläpitoa.
+ Autovero poistuu. Uusien autojen hinnat halpenevat. Tätä on vaadittu jo pitkään.
+ Polttoaineveroa kevennetään 200 miljoonalla eurolla.
+ Ajoneuvoveron alentaminen 547 miljoonalla eurolla. Keskimääräinen alennus autoa kohden olisi 182 euroa.
+ Aikaan perustuvassa hinnoittelussa paljon ajavat voittavat. Tämä palvelee ihmisiä alueilla, joilla auto on välttämättömyys.
+ Malli kannustaa vähäpäästöisyyteen sekä joukkoliikenteen
+ Paikantamisen valitseminen on vapaaehtoista. Käyttäjien yksityisyydensuojasta huolehditaan, eikä "mustia laatikoita" olla ajoneuvoihin valitsemassa.

Duubiot:
– Miten varmistetaan, että hinnoitteluperusteisiin ei voida tehdä nopeita muutoksia?
– Miten uudistuksella varmistetaan, että useampia autoja omistavat perheet eivät kärsi? Onko ruokakuntakohtaiseen hinnoitteluun mahdollisuuksia?
– Miten varmistetaan, että eduskunnan yhtiölle antama ohjaus todella toteutuu? Valtion omistajaohjauksessa on ollut haasteita.
– Miten varmistetaan, että kansanvalta toteutuu varmasti myös tulevaisuudessa?
– Onko asiakkaalla aito mahdollisuus valita kilometri- ja aikaperusteisen maksun välillä myös tulevaisuudessa?
– Miten varmistetaan, että taannoin uuden auton hankkineet eivät kärsi kohtuuttomia menetyksiä ajoneuvoveron poistamisen myötä?
– Miten varmistetaan, että järjestelmä ei tule kohtuuttoman kalliiksi vanhojen autojen omistajille? Ovatko jotkut leikkurit mahdollisia?

Mielestäni mallista on nyt syytä keskustella avoimesti. Alustavasti näyttää siltä, että tästä voitaisiin rakentaa viilauksilla paketti, joka tukisi maaseudulle suuntautuvia väyläinvestointeja sekä alentaisi liikenteen kustannuksia seuduilla, joissa auto on välttämättömyys. Kansanvallan toteutuminen ja kansallisomaisuuden säilyttäminen kansallisissa käsissä voidaan myös varmistaa, eikä kansalaisten yksityisyydensuojaa vaaranneta. 

Suuntaa antaviin laskelmiin vaikutuksista omaan talouteen voi perehtyä täällä. Laitetaan asia harkintaan. Oma ensimmäinen ajatukseni on, että parametreja tulisi korjata niin, että polttoaineveron kohdentuva alennus olisi ajateltua suurempi. Kolminkertaisella 600 miljoonan euron alennuksella malli vastaisi paremmin sen tavoitteisiin. Tämä voitaisiin toteuttaa myös mallin sisällä ainoastaan keventämällä autoveroa, eikä poistamalla sitä kokonaan. Muut omat reunaehtoni uudistukselle olen kirjoittanut auki tänne

mikkokarna
Keskusta Helsinki
Ehdolla eduskuntavaaleissa

Kansanedustaja toista kautta eduskunnassa. Olen 42-vuotias helsinkiläinen ja osa-aikainen lappilainen sekä saaristolainen, jolle kaikki eräharrastukset ovat lähellä sydäntä. Ennen valintaani eduskuntaan toimin Enontekiön kunnanjohtajana ja sitä ennen Ivalon rajavartioalueen varapäällikkönä. Ehdolla eduskuntaan Helsingistä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu