Lappiin pitäisi rakentaa olympiatason kelkkarata
Pyeonchangin talviolympialaiset olivat ja menivät. Suomi saavutti kisoissa kuuden mitalin tavoitteensa. Kisojen kovimmista suomalaissuorituksista vastasivat hiihtäjämme Iivo Niskonen ja Krista Pärmäkoski. Niskasen voitto miesten 50 kilometrillä ja Pärmäkosken hopeahiihto naisten 30 kilometrillä olivat komeaa katsottavaa. Kiitokset näillä kahdelle upealle urheilijalle olympiamaineemme pelastamisesta. Muilta osin menestyksemme oli varsin vaisua.
Suomelta on perinteisesti odotettu menestystä juuri talvikisoissa. Mäkihypyssä hyppy ei kuitenkaan enää kulje entiseen malliin, kiekkokaukalossa vain naiset tekivät sen mikä heiltä odotettiin ja lumilautailussakin menestys jäi, Enni Rukajärven pronssia lukuunottamatta, olemattomaksi. Mitalitaulukossa naapurimaamme Ruotsi ja Norja kepittävät meidät mennen tullen ja palatessa. Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?
On selvää, että Suomen on jatkettava panostamista niihin lajeihin, joissa olemme perinteisesti menestyneet, mutta tähän rinnalle on saatava myös muuta. Suomen tulisi asettaa tavoitteekseen, että kilpailemme tulevissa talviolympialaisissa jokaisessa mahdollisessa lajissa. Yksi laji, jossa suomalaisia olympiaurheilijoita ei ole koskaan nähty, on rattikelkkailu. Syykin on selvä: Suomessa ei ole yhtäkään rattikelkkarataa, jossa lajia voisi harjoitella.
Tämä tilanne kannattaisi korjata ja rakentaa oma rata. Se kannattaisi sijoittaa Rovaniemen Ounasvaaralle Lapin urheiluopiston yhteyteen. Samalla mahdollistettaisiin yhteistyö niin urheilulukion kuin Lapin yliopistonkin kanssa. Iso-Britanniassa kelkkailu on perinteisesti ”yliopistolaji”, joten miksi ei siis myös meillä? Oma kelkkailurata houkuttelisi vauhtilajeista kiinnostuneita nuoria opiskelemaan ja harjoittelemaan kelkkailua Lappiin. Toteutuessaan rata olisi myös matkailunähtävyys, joka piristäisi koko Lapin elinkeinoelämää. Rovaniemen erinomaiset lentoliikenneyhteydet ja kattava majoituskapasiteetti varmistaisivat, että Suomen olisi tulevaisuudessa helppoa kilpailla eri kelkkailulajien maailmancup -kisoista. Tällaisilla kisoilla on erittäin suuri vaikutus aluetalouteen.
Esitänkin, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistäisi asiasta esiselvityshankkeen Lapin maakunnan ja Rovaniemen kaupungin kanssa. Kelkkarata on iso investointi ja esimerkiksi Pyeonchangin talviolympialaisiin rakennettu kelkkarata maksoi noin 95 miljoonaa euroa, mutta toteutuksen voisi tehdä myös huomattavasti edullisemmin käyttämällä uusia muovikomponentteja. Suomen kylmä ilmanala myös laskisi radan ylläpitokustannuksia. Esiselvityshankkeessa olisi hyvä pohtia radan konstruktion ja sijoittumisen lisäksi sen eri rahoitusvaihtoja. En pidä poissuljettuna, että tällaiseen hankkeeseen olisi mahdollista saada rahoitusta myös EU:lta.
Tehemäkö siis tämänkin pois ja varmistamme, että tulevissa olympialaisissa voimme jännittää suomalaisten puolesta myös kelkkailussa?
Koska aloitatte rakentamisen?
Ilmoita asiaton viesti
”toteutuksen voisi tehdä myös huomattavasti edullisemmin käyttämällä uusia muovikomponentteja. ”
Mutta samaan aikaan yritetään vähentää muovijätteen määrää hallituksen komennolla.
Hallitus valmistelee muovien käyttöön tiukkoja rajoituksia
https://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/hallitu…
Ilmoita asiaton viesti
No jo on tyhjänpäiväinen rahareikäehdotus. Toivottavasti vaietaan kuoliaaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt. Mikko haluaa lappilaisten ääniä kalastella. Jokainen turhakin rahareikä Lappiin sataa runsaana äänisaaliina Kärnän Mikon laariin. Näin Mikko ainakin laskee.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä. Kärnän tulisi gloriansa hakemisen sijasta ottaa kantaa arkipäivvän asioihin; saattaa kuitenkin olla, että nämä valikoidut ehdotukset avaajan mielestä nostavat ehkä hänen melko heikkoa kannatustaan.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi rakentaisimme kelkkakeskuksen Lappiin? Jotta kelkkailulle voisi povata jonkinmoista menestystä, harrastajamäärien pitäisi nousta tuhansiin aktiiviharrastajiin.
Lapissa kelkkarata olisi vain matkailijoita viihdyttävä ohjelmapalvelu, jolloin sen käyttö olisi äärettömän huonosti urheilutavoitteita palveleva.
Jotta ehdotuksessasi olisi jotain järkeä, pitäisi kelkkakeskus perustaa etelämmäs, suuremman harrastajapotentiaalin lähelle. Yliopistokaupungeista Jyväskylä, Tampere, Helsinki tai Turku sopisivat hyvin. Mutta miksemme laittaisi sitä pystyyn talviurheilun kehtoomme, Lahteen? Lahti voisi isännöidä myös kelkkailun maailmancup-kisoja. Kokemusta ja osaamista löytyy sieltä yllin kyllin.
Ilmoita asiaton viesti
Kelkkaradalla voitaisiin harrastaa monia lajeja. Rattikelkkailun lisäksi pienelle maalle sopisi yksilölajit eli skeleton ja ohjaskelkkailu. Sille on kuitenkin syynsä, miksi kelkkaratoja rakennetaan vain olympialaisia varten. Huvin vuoksi ratoja rakentaa vain Saksa. Iso-Britanniassa ei ole yhtään kelkkarataa, joten he menevät Ranskaan harjoittelemaan. Suomella on hyvä tilanne kun Lillehammerissa ja Siguldassa on hyvät radat joilla harjoitella. Tristan Jeskanen olisi halunnut olympialaisiin edustamaan Suomea, mutta Suomesta ei tippunut tukea ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä tuli mieleen Jamaican saavutukset olympiakelkkailussa https://en.wikipedia.org/wiki/Jamaica_at_the_1988_…
Aiheesta on tehty elokuva, joka oli ihan hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä kertaa Jamaikaa taisi edustaa naisten kelkkailujoukkue.
Montakohan mitat täyttävää kelkkarataa on Jamaikalla? Toisaalta siellä ei yli 10 sekuntia (naisissa 11) sataselle käyttävällä miehellä ole muuta tekoa kuin ryhtyä kelkkailijaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tampere kuulostaisi paljon paremmalta sijoituspaikalta. Harrastajapohja paikallisliikenteen varrella suurempi kuin koko Lapissa yhteensä, jolloin todennäköisemmin saataisiin niitä huippujakin kasaan. Ja js Helsinki joskus kuvittele saavansa Olympiakisat, niin sitten olisi se suorituspaikkakin.
Lahtikin olisi parempi paikka.
Ilmoita asiaton viesti
Urheilu on viihdettä, miksi sitä pitäisi valtion rahoilla tukea?
Ilmoita asiaton viesti
Eikös kaikkea muutakin viihdettä tueta?
Ilmoita asiaton viesti
Anna esimerkki.
Ilmoita asiaton viesti
Kotimaisia elokuvia, paitsi Speden leffoja ei.
Teatteria, oopperaa.
TV-ohjelmia.
Ilotulituksia.
Ilmoita asiaton viesti
Erottaisin kuitenkin kulttuurin ja viihteen toisistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka ne eroavat toisistaan?
Ilmoita asiaton viesti
Kärnä virittää kepulaista siltarumpupolitiikkaa ihan uudelle tasolle. Tuossa hinta per harrastaja kepittää mennen tullen oopperat sun muut verovaroin rakennetut ja ylläpidetyt viihdekeskukset. Olisiko satatonnia per harrastaja melko liki investointina. Käyttökulut 300-500 euroa per lasku. Siis veronmaksajille.
Ilmoita asiaton viesti
ja höpö höpö koko kelkkarata. se pitäisi olympialaisista poistaa pienen harrastajamäärän ja kalliin hinnan vuoksi. ja piste.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota hanketta hullumpaa kyllä saa hakea.
Ilmoita asiaton viesti
Äläppäs nyt; ei tuo poliitikon suusta kaikkein ehkä hulluinta liene, hullumpiakin on nähty ja kuultu, joskaan ei normaali ihminen kyllä tuommoisia päässään haudo.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan kelkkarata on ihan hyvä, jos Rovaniemen kaupunki haluaa sellaisen rakentaa omilla ja mahdollisesti EU:n rahoilla. Valtion rahoilla ei sitä voi rakentaa koska niille on muutakin käyttöä. Monet kaupungit joutuvat itse maksamaan omasta budjetistaan erilaiset urheilupaikat. Samaan voi totutella myös siellä pohjoisessa päin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei pidä rakentaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ounasvaaraan voi jäädyttää rännin ja tuupata Stigalla vauhdinnälkäiset alas. Muutaman kuhmun jälkeen innostus laimenee ja rahat säästyvät. 95 miljoonaa on kuitenkin 531 euroa jokaista lappilaista kohden.
Ilmoita asiaton viesti
Kelkkarata olisi tarpeen, mutta kun Rovaniemi ja siltarumpu.
Sitä vastoin Helsinki ja Linnanmäki. Lentokenttä on lähellä ja kehärata voitaisiin kytkeä mukaan. Kelkkarata louhittaisiin maan alle, jolloin sitä voitaisiin käyttää ympäri vuoden. Myöhemmin Helsingin kelkkailukeskus voitaisiin yhdistää Tallinnan tunneliin.
Valtio voisi tehdä kelkkailukeskuksen osana pian tulevia Suomen 105-vuotisjuhlallisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla 95 miljoonalla maksaisi Suomen shakkiliiton nykyiset valtionavut yli 1700 vuoden ajan. Vähän jäisi vielä korotusvaraakin.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta saisiko Shakkiliitto edes siinä ajassa sitä kelkkarataa valmiiksi?
Ilmoita asiaton viesti
Ei, mutta tuskinpa yrittäisikään – kelkkailijat laskekoot vaikka pyllymäkeä Ounasvaaralta. Shakki on kelkkailua paljon järkevämpi kohde rahalle.
Ilmoita asiaton viesti
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_bobsleigh,…
Wikipediasta löytyy lista nykyisistä ja entisistä kelkkaradoista. Näyttäisi useimmat olevan olympialaisten isäntäkaupungeissa.
Rautavaaralla on ilmeisesti jonkinlainen kelkkarata ollutkin (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kipari) -jos tuota ei ole kannattanut kunnostaa tai pitää kunnossa, niin…
Ilmoita asiaton viesti
Eiköpähän Lapin matkailuyrittäjät kuulu blogistin ”meihin”, jotka radan pistävät pystyyn, koska sinnehän tuosta paljon hyötyäkin on luvassa? Eipä tarvitse kelkkataloustukea sitten koko kelkkailuelinkeino.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka urheiluihminen olenkin, niin aika järjettömältä idealta kuulostaa. Jos kelkkarata olisi Lapin maakunnalle kannattava, niin voihan kelkkaradan rakentaa maakunnan rahoilla. Miksi kustannuksiin valtion pitäisi osallistua? Nythän on maakuntavaalitkin tulossa. Ei muuta, kuin Keskustan vaaliteemaksi lupaus kelkkarataveron keräämisestä maakunnan asukkailta.
Ilmoita asiaton viesti