mikkokarna Lapin puolustaja

Lappiin pitäisi rakentaa olympiatason kelkkarata

Pyeonchangin talviolympialaiset olivat ja menivät. Suomi saavutti kisoissa kuuden mitalin tavoitteensa. Kisojen kovimmista suomalaissuorituksista vastasivat hiihtäjämme Iivo Niskonen ja Krista Pärmäkoski. Niskasen voitto miesten 50 kilometrillä ja Pärmäkosken hopeahiihto naisten 30 kilometrillä olivat komeaa katsottavaa. Kiitokset näillä kahdelle upealle urheilijalle olympiamaineemme pelastamisesta. Muilta osin menestyksemme oli varsin vaisua.

Suomelta on perinteisesti odotettu menestystä juuri talvikisoissa. Mäkihypyssä hyppy ei kuitenkaan enää kulje entiseen malliin, kiekkokaukalossa vain naiset tekivät sen mikä heiltä odotettiin ja lumilautailussakin menestys jäi, Enni Rukajärven pronssia lukuunottamatta, olemattomaksi. Mitalitaulukossa naapurimaamme Ruotsi ja Norja kepittävät meidät mennen tullen ja palatessa. Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?

On selvää, että Suomen on jatkettava panostamista niihin lajeihin, joissa olemme perinteisesti menestyneet, mutta tähän rinnalle on saatava myös muuta. Suomen tulisi asettaa tavoitteekseen, että kilpailemme tulevissa talviolympialaisissa jokaisessa mahdollisessa lajissa. Yksi laji, jossa suomalaisia olympiaurheilijoita ei ole koskaan nähty, on rattikelkkailu. Syykin on selvä: Suomessa ei ole yhtäkään rattikelkkarataa, jossa lajia voisi harjoitella.

Tämä tilanne kannattaisi korjata ja rakentaa oma rata. Se kannattaisi sijoittaa Rovaniemen Ounasvaaralle Lapin urheiluopiston yhteyteen. Samalla mahdollistettaisiin yhteistyö niin urheilulukion kuin Lapin yliopistonkin kanssa. Iso-Britanniassa kelkkailu on perinteisesti ”yliopistolaji”, joten miksi ei siis myös meillä? Oma kelkkailurata houkuttelisi vauhtilajeista kiinnostuneita nuoria opiskelemaan ja harjoittelemaan kelkkailua Lappiin. Toteutuessaan rata olisi myös matkailunähtävyys, joka piristäisi koko Lapin elinkeinoelämää. Rovaniemen erinomaiset lentoliikenneyhteydet ja kattava majoituskapasiteetti varmistaisivat, että Suomen olisi tulevaisuudessa helppoa kilpailla eri kelkkailulajien maailmancup -kisoista. Tällaisilla kisoilla on erittäin suuri vaikutus aluetalouteen.

Esitänkin, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistäisi asiasta esiselvityshankkeen Lapin maakunnan ja Rovaniemen kaupungin kanssa. Kelkkarata on iso investointi ja esimerkiksi Pyeonchangin talviolympialaisiin rakennettu kelkkarata maksoi noin 95 miljoonaa euroa, mutta toteutuksen voisi tehdä myös huomattavasti edullisemmin käyttämällä uusia muovikomponentteja. Suomen kylmä ilmanala myös laskisi radan ylläpitokustannuksia. Esiselvityshankkeessa olisi hyvä pohtia radan konstruktion ja sijoittumisen lisäksi sen eri rahoitusvaihtoja. En pidä poissuljettuna, että tällaiseen hankkeeseen olisi mahdollista saada rahoitusta myös EU:lta. 

Tehemäkö siis tämänkin pois ja varmistamme, että tulevissa olympialaisissa voimme jännittää suomalaisten puolesta myös kelkkailussa?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (30 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Koska aloitatte rakentamisen?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"toteutuksen voisi tehdä myös huomattavasti edullisemmin käyttämällä uusia muovikomponentteja. "

Mutta samaan aikaan yritetään vähentää muovijätteen määrää hallituksen komennolla.

Hallitus valmistelee muovien käyttöön tiukkoja rajoituksia
https://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/hallitu...

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

No jo on tyhjänpäiväinen rahareikäehdotus. Toivottavasti vaietaan kuoliaaksi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Älä nyt. Mikko haluaa lappilaisten ääniä kalastella. Jokainen turhakin rahareikä Lappiin sataa runsaana äänisaaliina Kärnän Mikon laariin. Näin Mikko ainakin laskee.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Samaa mieltä. Kärnän tulisi gloriansa hakemisen sijasta ottaa kantaa arkipäivvän asioihin; saattaa kuitenkin olla, että nämä valikoidut ehdotukset avaajan mielestä nostavat ehkä hänen melko heikkoa kannatustaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Miksi rakentaisimme kelkkakeskuksen Lappiin? Jotta kelkkailulle voisi povata jonkinmoista menestystä, harrastajamäärien pitäisi nousta tuhansiin aktiiviharrastajiin.

Lapissa kelkkarata olisi vain matkailijoita viihdyttävä ohjelmapalvelu, jolloin sen käyttö olisi äärettömän huonosti urheilutavoitteita palveleva.

Jotta ehdotuksessasi olisi jotain järkeä, pitäisi kelkkakeskus perustaa etelämmäs, suuremman harrastajapotentiaalin lähelle. Yliopistokaupungeista Jyväskylä, Tampere, Helsinki tai Turku sopisivat hyvin. Mutta miksemme laittaisi sitä pystyyn talviurheilun kehtoomme, Lahteen? Lahti voisi isännöidä myös kelkkailun maailmancup-kisoja. Kokemusta ja osaamista löytyy sieltä yllin kyllin.

Elli Yrjänä

Kelkkaradalla voitaisiin harrastaa monia lajeja. Rattikelkkailun lisäksi pienelle maalle sopisi yksilölajit eli skeleton ja ohjaskelkkailu. Sille on kuitenkin syynsä, miksi kelkkaratoja rakennetaan vain olympialaisia varten. Huvin vuoksi ratoja rakentaa vain Saksa. Iso-Britanniassa ei ole yhtään kelkkarataa, joten he menevät Ranskaan harjoittelemaan. Suomella on hyvä tilanne kun Lillehammerissa ja Siguldassa on hyvät radat joilla harjoitella. Tristan Jeskanen olisi halunnut olympialaisiin edustamaan Suomea, mutta Suomesta ei tippunut tukea ollenkaan.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Tästä tuli mieleen Jamaican saavutukset olympiakelkkailussa https://en.wikipedia.org/wiki/Jamaica_at_the_1988_...
Aiheesta on tehty elokuva, joka oli ihan hyvä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tällä kertaa Jamaikaa taisi edustaa naisten kelkkailujoukkue.

Montakohan mitat täyttävää kelkkarataa on Jamaikalla? Toisaalta siellä ei yli 10 sekuntia (naisissa 11) sataselle käyttävällä miehellä ole muuta tekoa kuin ryhtyä kelkkailijaksi.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Tampere kuulostaisi paljon paremmalta sijoituspaikalta. Harrastajapohja paikallisliikenteen varrella suurempi kuin koko Lapissa yhteensä, jolloin todennäköisemmin saataisiin niitä huippujakin kasaan. Ja js Helsinki joskus kuvittele saavansa Olympiakisat, niin sitten olisi se suorituspaikkakin.

Lahtikin olisi parempi paikka.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Urheilu on viihdettä, miksi sitä pitäisi valtion rahoilla tukea?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Eikös kaikkea muutakin viihdettä tueta?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #12

Kotimaisia elokuvia, paitsi Speden leffoja ei.
Teatteria, oopperaa.
TV-ohjelmia.
Ilotulituksia.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #20

Erottaisin kuitenkin kulttuurin ja viihteen toisistaan.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki Vastaus kommenttiin #22

Kuinka ne eroavat toisistaan?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kärnä virittää kepulaista siltarumpupolitiikkaa ihan uudelle tasolle. Tuossa hinta per harrastaja kepittää mennen tullen oopperat sun muut verovaroin rakennetut ja ylläpidetyt viihdekeskukset. Olisiko satatonnia per harrastaja melko liki investointina. Käyttökulut 300-500 euroa per lasku. Siis veronmaksajille.

Käyttäjän JussiRuntti kuva
Jussi Runtti

ja höpö höpö koko kelkkarata. se pitäisi olympialaisista poistaa pienen harrastajamäärän ja kalliin hinnan vuoksi. ja piste.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Tuota hanketta hullumpaa kyllä saa hakea.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Äläppäs nyt; ei tuo poliitikon suusta kaikkein ehkä hulluinta liene, hullumpiakin on nähty ja kuultu, joskaan ei normaali ihminen kyllä tuommoisia päässään haudo.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Varmaan kelkkarata on ihan hyvä, jos Rovaniemen kaupunki haluaa sellaisen rakentaa omilla ja mahdollisesti EU:n rahoilla. Valtion rahoilla ei sitä voi rakentaa koska niille on muutakin käyttöä. Monet kaupungit joutuvat itse maksamaan omasta budjetistaan erilaiset urheilupaikat. Samaan voi totutella myös siellä pohjoisessa päin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ounasvaaraan voi jäädyttää rännin ja tuupata Stigalla vauhdinnälkäiset alas. Muutaman kuhmun jälkeen innostus laimenee ja rahat säästyvät. 95 miljoonaa on kuitenkin 531 euroa jokaista lappilaista kohden.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Kelkkarata olisi tarpeen, mutta kun Rovaniemi ja siltarumpu.

Sitä vastoin Helsinki ja Linnanmäki. Lentokenttä on lähellä ja kehärata voitaisiin kytkeä mukaan. Kelkkarata louhittaisiin maan alle, jolloin sitä voitaisiin käyttää ympäri vuoden. Myöhemmin Helsingin kelkkailukeskus voitaisiin yhdistää Tallinnan tunneliin.

Valtio voisi tehdä kelkkailukeskuksen osana pian tulevia Suomen 105-vuotisjuhlallisuuksia.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Tuolla 95 miljoonalla maksaisi Suomen shakkiliiton nykyiset valtionavut yli 1700 vuoden ajan. Vähän jäisi vielä korotusvaraakin.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Mutta saisiko Shakkiliitto edes siinä ajassa sitä kelkkarataa valmiiksi?

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Ei, mutta tuskinpa yrittäisikään - kelkkailijat laskekoot vaikka pyllymäkeä Ounasvaaralta. Shakki on kelkkailua paljon järkevämpi kohde rahalle.

Käyttäjän virtanenanttim kuva
Antti Virtanen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_bobsleigh,...

Wikipediasta löytyy lista nykyisistä ja entisistä kelkkaradoista. Näyttäisi useimmat olevan olympialaisten isäntäkaupungeissa.

Rautavaaralla on ilmeisesti jonkinlainen kelkkarata ollutkin (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kipari) -jos tuota ei ole kannattanut kunnostaa tai pitää kunnossa, niin...

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Eiköpähän Lapin matkailuyrittäjät kuulu blogistin "meihin", jotka radan pistävät pystyyn, koska sinnehän tuosta paljon hyötyäkin on luvassa? Eipä tarvitse kelkkataloustukea sitten koko kelkkailuelinkeino.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Vaikka urheiluihminen olenkin, niin aika järjettömältä idealta kuulostaa. Jos kelkkarata olisi Lapin maakunnalle kannattava, niin voihan kelkkaradan rakentaa maakunnan rahoilla. Miksi kustannuksiin valtion pitäisi osallistua? Nythän on maakuntavaalitkin tulossa. Ei muuta, kuin Keskustan vaaliteemaksi lupaus kelkkarataveron keräämisestä maakunnan asukkailta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset