mikkokarna Lapin puolustaja

Ilmasto kiittää suorista lennoista maakuntakentille

Kukaan ei voi kiistää faktaa, että lentomatkustaminen saastuttaa. Lapin ja Suomen matkailun kehittäminen on kuitenkin lentoliikenteen kehittymisen varassa, joten tarvitsemme lisää liikennettä. Mikä siis neuvoksi? Ei ainakaan vihreiden esittämä lentovero, jolla Suomi tuhoaisi oman kilpailukykynsä ja jonka myötä ainoastaan eliitti voisi lentää. Uusien verojen sijaan pitäisi tarjota porkkanaa, jolla kannustettaisiin vähäpäästöisempään liikenteeseen ja suosimaan uusia konetyyppejä.

Eräs näkökulma joka unohdetaan keskustelussa, tahallaan tai tahattomasti, on suorien lentojen lisääminen maakuntakentille. Myös pienkenttien käyttöä tulisi tehostaa. Viimeisinä vuosina Lapin kentille on syntynyt useita suoria yhteyksiä ulkomaille, mutta ei riittävästi. Jokainen ymmärtää, että Pekingistä Lappiin saapuvan matkailijan ilmastokuormitus on suurempi mikäli hän lentää ensin Helsinki-Vantaalle ja sieltä edelleen toisella lennolla kohteeseen. Toivon Aasian liikenteeseen erikoistuneen valtionyhtiömme Finnairin huomioivan tämän tulevaisuudessa. Suorat lennot Aasiasta Lappiin olisivat ilmastoteko ja ne parantaisivat matkailun kehittämisen edellytyksiä.

Lentoliikenteen päästöistä puhuttaessa on kuitenkin muistettava, että sen ilmastokuormitus on edelleen suhteellisen pieni, noin 2% kokonaisuudesta. Kun suosimme ja kannustamme vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä suosimme lentokoneisiinkin kovalla vauhdilla tulevia biopolttoaineita, ovat tämän matkustamismuodon päästöt hallittavissa. Yksilötasolla lentomatkustamisen päästöt saattavat kuitenkin olla hyvinkin suuret ja tämä on hyvä tiedostaa.

Lentoyhtiöiltä onkin syytä toivoa vapaaehtoisia toimia metsittämiseen ja soiden ennallistamiseen liittyen. Finnair voisi näyttää tässä esimerkkiä ja ottaa yhdessä Metsähallituksen kanssa vastuulleen Pohjois-Suomen tarpeettomien ojitusten tukkimisen. Näin parannettaisiin soiden hiilensidontakykyä ja luotaisiin lisää työpaikkoja pohjoiseen ilmastoystävällisellä tavalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

"..suosimme lentokoneisiinkin kovalla vauhdilla tulevia biopolttoaineita, ovat tämän matkustamismuodon päästöt hallittavissa."

Saanen luvan olla skeptinen >minkä tahansa< polttoaineen ympäristöystävällisyyttä ja päästöjen "hallittavuutta" kohtaan, ellei matkustusvolyymeja saada laskemaan nykyisestä tasosta. Vetytalous tai vastaavasti metaanitalous (ei-fossiilinen) voisivat ehkä olla lähimpänä sitä, ettei volyymeja isolla kädellä vähentää tarvitsisi.

Heti seuraavaan lauseeseen Kärnä itsekin on lisännyt jonkinlaisen vastuuvapausmuotoilun:

"Yksilötasolla lentomatkustamisen päästöt saattavat kuitenkin olla hyvinkin suuret ja tämä on hyvä tiedostaa."

Tiedostaminen tosin ei itsessään päästöjen alentamisessa vielä auta, ellei se johda tiedostamisen itsensä mukaisiin toimiin.

Hiukan vaikea on johtaa, jos esimerkiksi joka yhteydessä toivotaan "matkailun edellytyksien kehittymistä" kuten Kärnä blogauksessaan toteaa.

Pyritään maailmalla vaikuttaen kohden tilannetta, jossa ympäri maailman asetetaan eri matkustusmuodoille kullekin riittävän vaikuttavat haittaveronsa.

Puhutaan reilusti elinkeinoista. Elinkeino. Keino, millä leivän syrjässä kiinni riittävän ennustettavalla tavalla pysyy.

Ei lasketa missään matkailun varaan. Koulutetaan väestöä hankkimaan elantonsa älykkäämmillä tavoilla kuin muualta maailmasta värväämällä värvättävien kulkijoiden tiputtamista roposista. Kuten koodaamalla ja tuottamalla pienissä, hyvin yhteen hitsautuneissa yhteisöissä korkean jalostusarvon korkeateknologisia, alhaisia tuotantovolyymeja vaativia tuotteita.

Ajatellaan matkailu lähinnä lisäpalveluna, joka tuo lisäroposia nykyisestä huomattavasti alentuneiden matkailumäärien kautta.

Tehdään matkailun ja muun kuluttamisen turmelemattomista kuten myös ~ennallistuneista luontokohteistamme, revontuliloimuistamme jne. dronejen ja muun älykkään teknologian avustuksella huikeita, esim. 3D-installaatioita, joista ihmiset voivat maksaen nauttia asuinsijoillaan ympäri maailman. Joka vuotuisen reissaamisen sijaan.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Onohtaisin jo koko hiilidioksidi-ilmastöhöpötyksen. Ne Lapin lennot loppuvat sitten, kun kerosiini eli fossiilinen öljy loppuu tai Lapin ihmiset kyllästyvät turisteihin.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Hyvä pointti.
Lentokoneiden moottorit on mitoitettu nousua varten, loppumatkan turbiinit pyörivät lähes tyhjäkäynnillä. Valtaosa polttoaineen kulutuksesta tapahtuu nousun yhteydessä. Välilasku Helsinkiin ei ole ympäristöteko. Helsinki-Vantaa mainostaa olevansa hubi Euroopan ja Aasian välissä - eli hubi myös päästöjen lisäyksessä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset