mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki valtion rahoitus Saamelaiskäräjille katkaistava

Sain eilen tietää, että Saamelaiskäräjien vaalilautakunta on poistanut kaikki KHO:n vaaliluetteloon määräämät 97 henkilöä vaaliluettelosta. Joukossa on istuvia saamelaispoliitikkoja, jotka eivät siis enää voi vaalilautakunnan näkemyksen mukaan asettua ehdolle tai äänestää. Olen järkyttynyt ja surullinen. Mikäli saamelaiskäräjävaalit toteutuvat vaalilautakunnan toivomalla tavalla, ei Suomen alkuperäiskansalla ole enää legitiimiä edustajaa. On vain pohjoissaamelaisen valtaeliitin korruptoima keskustelukerho. 

Katson, että valtiolla ja kunnilla ei ole tällaisen toimenpiteen jälkeen mitään velvollisuutta neuvotella saamelaiskäräjien kanssa yhtään mistään. Samoin katson, että kaikki rahoitus Saamelaiskäräjille tulisi katkaista siihen saakka, että se alkaa noudattamaan toiminnassaan lakia ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja. Olen jättänyt asiasta tänään kirjallisen kysymyksen hallitukselle, voitte tutustua siihen alta. Toivon myös, että tämä asia saisi valtakunnallista näkyvyyttä. Tällainen totalitarismi ei nimittäin voi enää jatkua.


——
 

Kirjallinen kysymys Saamelaiskäräjien toiminnasta

Eduskunnan puhemiehelle

Saamelaiskäräjät on Suomen saamelaisten korkein poliittinen elin. Sen toimintaa ohjaa ensisijassa saamelaiskäräjälaki, jossa säädetään myös siitä, kuka on saamelainen ja saa äänestää saamelaiskäräjävaaleissa. Saamelaiskäräjien vaaliluetteloon merkitsemisestä ja siitä poistamisesta vastaa saamelaiskäräjien vaalilautakunta, joka on poliittisesti valittu elin.

Suomessa on kiistelty saamelaisuuden määritelmästä pitkään ja saamelaiskäräjien vaalilautakunta ei ole aina noudattanut toiminnassaan lakia, vaan merkintöjä vaaliluetteloon on tehty mielivaltaisesti. Viimeisenä valitusviranomaisena asiassa toimii korkein hallinto-oikeus. Vuosina 2011 ja 2015 KHO:n päätöksellä vaaliluetteloon merkittiin 97 saamelaista, joita poliittisesti valittu vaalilautakunta ei ollut kelpuuttanutkaan, vaikka he täyttävät saamelaiskäräjälain 3 §:n kriteerit saamelaisuudesta. Joukossa on myös tapauksia, joissa esimerkiksi yksi sisaruksista on kelvannut vaaliluetteloon, mutta toinen ei.

Tilanne on jo pitkään ollut absurdi ja saamelaiskäräjien vaalilautakunnan toimintaa voisi verrata siihen, että maan istuva hallitus päättää, kuka seuraavissa vaaleissa saa äänestää. Saamelaiskäräjien hallituksen toiminnan laittomuus on todennettavissa KHO:n päätöksistä. Nyt vaalilautakunta on kuitenkin mennyt toiminnassaan vieläkin pidemmälle. Syksyn 2019 saamelaiskäräjävaaleihin valmistautuessaan se on poistanut vaaliluettelosta ainakin suurimman osan KHO:n päätöksellä sinne merkityistä. Tätä asiaa on perusteltu YK:n Ihmisoikeuskomitean kannanotoilla. Kuitenkin YK:n rotusyrjinnän poistamista koskeva komitea on antanut tässä asiassa täysin päinvastaisen kannanoton. Kysymys on vastaavasta elimestä kuin ihmisoikeuskomitea. Asiassa ei ole mahdollista lähteä siitä, että vedotaan pelkästään sellaiseen kannanottoon, joka tukee määrätynsisältöisiä poliittisia tavoitteita.

Nyt vaaliluettelosta poistettujen joukossa on saamelaiskäräjillä parhaillaan istuvia saamelaispoliitikkoja, jotka ovat saaneet kansaltaan mandaatin,  mutta joiden oikeus asettua ehdolle ja äänestää estetään. Tämä on räikeässä ristiriidassa nk. oikeusvaltioperiaatteen kanssa. Tilanne muistuttaa valitettavan paljon politiikkaa, jota harjoitetaan totalitaristisissa valtioissa. Mitään näistä edellä mainituista toimenpiteistä ei ole käsitelty saamelaiskäräjien yleiskokouksessa, jossa on 21 jäsentä. Osa saamelaiskäräjien jäsenistä ja saamelaisista vastustaa tällaista politiikkaa.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimenpiteisiin oikeusministeriö ryhtyy, että saamelaiskäräjät saadaan noudattamaan lakia ja ihmisoikeuksia? Entä mitä hallitus aikoo tehdä, että vuoden 2019 saamelaiskäräjävaalit, joilla ei ole vaalilautakunnan päätöksen jälkeen enää legitimiteettiä, uusitaan nopealla aikataululla ja asianmukaisella ehdokasasettelulla? Entä aikooko hallitus katkaista saamelaiskäräjien rahoituksen, koska sen nykyinen poliittinen enemmistö on toiminnallaan osoittanut, ettei sillä ole aikomustakaan noudattaa toiminnassaan siitä annettuja säädöksiä ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Menihän kimurantiksi, olisiko linkkiä tuohon rotusyrjinnän vastaisen komitean päätökseen? Olen kirjoittanut aiheesta kolme blogia, joissa totean YK:n ihmisoikeuksien komitean kannattavan päätöksellään käytännössä rotuerottelua -- olematta tietoinen tuosta rotusyrjinnän vastaisen komitean päätöksestä, joka kuulostaa varsin maalaisjärjen mukaiselta:

http://ionmittler.puheenvuoro.uusisuomi.fi/278053-...

http://ionmittler.puheenvuoro.uusisuomi.fi/277444-...

http://ionmittler.puheenvuoro.uusisuomi.fi/275867-...

Käyttäjän AnjaAkujrvi kuva
Anja Akujärvi

Linkki englanninkieliseen:
https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CCPR/Shared%...
Ulkoministeriön sivuilta löytty epävirallinen suomennos

Käyttäjän AnjaAkujrvi kuva
Anja Akujärvi

Englanninkielisena löytyy täältä.

https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CCPR/Shared%...

Ja suomeksi

EPÄVIRALLINEN SUOMENNOS - ULKOMINISTERIÖ – TOUKOKUU 2019
1
Yhdistyneet kansakunnat CCPR/C/124/D/2950/2017

Käyttäjän AnjaAkujrvi kuva
Anja Akujärvi

Englanniksi linkki.
https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CCPR/Shared%...

Epävirallinen suomennos löytyy Ulkoministeriön sivulta

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Se tässä on aika heikko esitys suomalaiselta uutismedialta, että saamelaiskäräjien ja valtion välisestä kädenväännöstä on uutisoitu muutamaan kertaan, mutta jokainen uutinen mitä minä olen nähnyt, on maininnut vain sen että YK:n ihmisoikeuskomitea on asettunut saamelaiskäräjien puolelle, mutta sitä ei ole mainittu että on olemassa myös rotusyrjinnän vastaisen komitean päätös joka puoltaa toista osapuolta. Siitä on muodostunut suurelle yleisölle mielikuva, että YK:n mielestä Suomi rikkoo ihmisoikeuksia, ja asia on sillä hyvä.

Myös hallitusohjelmassa ja sitä koskevassa uutisoinnissa muistaakseni lähdetään lupailemaan tämän asian "korjaamista" saamelaiskäräjien tahdon suuntaan. Siinä oli jopa epäselvyyttä jonkin aikaa, voisiko saamelaiskäräjät siirtää seuraavia vaaleja, jotta sitä ennen hallitus ehtii "hoitaa tämän asian kuntoon". Tuo toinen YK:n komitean päätös on kadonnut kuin taivaan tuuliin kaikesta julkisesta keskustelusta ja uutisoinnista. Minulle on muodostunut sellainen mielikuva, että hallitus aikoo noudattaa YK:n ihmisoikeuskomitean versiota tarinasta, tämän hallituskauden aikana.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Taustalla on YK:n ihmisoikeuskomitean päätökset, joissa todetaan Suomen rikkoneen KP-sopimuksen artikloja 25 ja 27 koska KHO on ottanut saamelaisten oman parlamentin vastaisesti vaaliluetteloon 97 suomalaista.

Tieteellisten laskelmien mukaan Suomessa teoriassa n. 512 000 henkilöä voisi täyttää lappalaisuusperusteen sanamuodonmukaiset kriteerit ja he voisivat halutessaan hakeutua vaaliluetteloon. (https://www.facebook.com/samiarvvut/photos/rpp.384...) Nykyään vaaliluettelossa on 5 500 henkilöä.

Ei kuka tahansa voi jonkin polveutumisen pohjalta ilmoittautua alkuperäiskansan jäseneksi, jos hän ei osaa kieltä ja eikä elä millään mittapuilla perinteistä elämäntapaa. Kuten Klemetti Näkkäläjärvi on sanonut, kulttuuri ei siirry geeneissä vaan se pitää siirtää.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Saamelaiskäräjät voidaan aivan hyvin lakkauttaa. Suomessa hallinnon hoitaa kunnat ja valtio. (Ahvenanmaa erityisoikeuksineen voidaan luovuttaa Ruotsille.) Pohjoissaamelaiset eivät ole sen alkuperäisempiä Suomen alueella kuin tataaritkaan. Mustalaisetkin ovat tulleet aiemmin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset