*

mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta Halpuuttaminen

Varsinais-Suomen Piraatit Turun Osuuskaupan edustajistovaaleihin

Turun Osuuskaupan edustajistovaalit käydään 4.-13.4.2016. Kaikki eduskuntapuolueet ovat yleensä asettaneet omat listansa vaaleihin ja lisäksi mukana on ollut pari pienempää työntekijöiden listaa tai vastaavaa. Puolueet ovat käyneet nämä vaalit perinteisesti ilman kunnollisia vaaliohjelmia ja kuitanneet muutaman tunnetumman ehdokkaan johdolla paikat osuuskaupan edustajistoon. Minkäänlainen todellinen jäsendemokratia ei ole toiminut, eikä edustajisto ole käyttänyt sillä olevia vaikutuskeinoja.

Taitavasti halpuutettu

Vanha kauppias sanaili ekonomipojalleen, että mitä ne yritykset noin suuria voittoja rohmuavat, jopa kymmeniä prosentteja. Itse hän oli aina tyytynyt vain yhden tai korkeintaan kahden prosentin voittoon: "markalla kun ostaa ja kahella myy, se on yks rosentti".

Eipä taida olla sellaisia kauppiaita enää?

Uusin ”tuote” päivittäistavarakaupassa on uudissana halpuuttaminen. Voisi luulla, että se tarkoittaa, että kauppa alentaa myytävien tuotteiden hintoja, siis ne olisivat halvempia. Onko näin?

Hinnat halpenevat enää vain Lidlissä

S-liike aloitti alkuvuodesta hintojen halpuutuskampanjan, johon K-kaupat vastasivat lähes välittömästi. Asiakkaat tervehtivät halpuutuskampanjoita ilolla, yleisesti oltiin jo pitkään epäilty kauppojen hínnoittelevan tuotteita ylihintaisiksi. Myös kauppojen luksusrakentaminen ja kilpailun rajoittuminen todellisuudessa vain S ja K-ryhmien keskeiseksi, lisäsi epäilyä hinnoitteluun.

Halpuutus näytti ainakin jossain määrin tehoavan, koska ruokakorin hinta laski vertailussa helmikuusta 2015 kesäkuuhun 2015. Vertailussa näkyi S ja K-ryhmien halpuutuskampan vaikutukset.

Lidl senkun porskuttaa, lamasta huolimatta

 

Kauppaketju Lidlillä menee lamasta huolimatta hyvin Suomessa  Ketjun myynti kasvoi helmikuussa päättyneellä tilikaudella 14 prosenttia lähes 1,4 miljardiin euroon. Lidlin osuus Suomen päivittäistavarakaupasta nousi jo 9.2 prosenttiin.

Myynnin kasvu on erityisen huomattavaa, koska koko maan päivittäistavarakaupan arvo kasvoi vain 0,9 prosenttia.

S-ryhmän mainospallo meni omaan maaliin

Mainonnan tekeminen on vaikeaa. Erityisen vaikeaa on tehdä mainontaa, jossa on huumoria. Sen on juuri saanut kokea S-ryhmä, joka teki uudella Prisma-mainoksellaan itselleen historiallisen julkisuusmokan.

Monen mieleen on syöpynyt SAK:n mainos eduskuntavaaleissa. SAK, jonka pitäisi olla ammattiliittojen keskusjärjestö, päätti ryhtyä järjestämään tulevien eduskuntavaalien tulosta mieleisekseen.

Tuumasta toimeen. Tekijäksi palkattiin, nykytyylin mukaan, mainostoimisto. Sen piti tehdä mainos, jolla työväenpuolue SDP vietäisiin tajunnanpysäyttävään vaalivoittoon.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä