*

mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta K-ryhmä

K-ryhmä johtaa kuluttajia tietoisesti harhaan

Viime syyskuussa Kesko joutui myrskyyn ns. Meetvurstigatessa. Pirkan "kotimainen meetvursti" -nimellä kulkeva tuote kun paljastui ulkomaisesta lihasta tuotetuksi. Tässä tapauksessa Kesko korjasi virheensä ja ilmoitti, että myös lihan alkuperään tulee muutos ja se on jatkossa kotimaista. Hieno homma.

Jospa Anttilan kauppa oli suunniteltu saattohoito?

Ehkä Kesko myi Anttilan  4K INVESTILLE 16.3.2015 sillä tarkoituksella, että se hakee Anttilan konkurssiin?

Hinnat halpenevat enää vain Lidlissä

S-liike aloitti alkuvuodesta hintojen halpuutuskampanjan, johon K-kaupat vastasivat lähes välittömästi. Asiakkaat tervehtivät halpuutuskampanjoita ilolla, yleisesti oltiin jo pitkään epäilty kauppojen hínnoittelevan tuotteita ylihintaisiksi. Myös kauppojen luksusrakentaminen ja kilpailun rajoittuminen todellisuudessa vain S ja K-ryhmien keskeiseksi, lisäsi epäilyä hinnoitteluun.

Halpuutus näytti ainakin jossain määrin tehoavan, koska ruokakorin hinta laski vertailussa helmikuusta 2015 kesäkuuhun 2015. Vertailussa näkyi S ja K-ryhmien halpuutuskampan vaikutukset.

Halpuutus eli tuottajien palkka-ale

Viime viikon suurin puheenaihe oli suurten ketjujen ilmoitus ruuan hinnan alentamisesta. Tällainen toiminta saa tietysti kiitosta kuluttajilta, mutta kertoo myös maassa vallitsevasta talouslamasta. Hinnanalennuksiin ei varmasti olisi päädytty, elleivät kaupat olisi huomanneet asiakkaiden ostovoiman heikkenevän.

Euron muovisankot kelpaavat, ruuan hinnanalennus ei

Suomalainen on vallan erikoinen jukuripää kun niikseen tulee. Hän saattaa jonottaa tuntikausia saadakseen muovisankon eurolla ja on sen saatuaan kuin lottovoittaja ikään. Sitten kun yksi kaupparyhmittymä, tässä tapauksessa S-ketju ilmoittaa satojen ruokatuotteiden hinnanalennuksista niin heti löytyy äänekäs joukko jonka mielestä on tehty kauhea vääryys.

Kiitoksia Lidl, kilpailu toimii sittenkin!

S-ryhmä on tiedottanut, että se ajattelee kuluttajan parasta ja alentaa siksi hintoja. Media on toistanut lähes kritiikittömästi ryhmän mainossanomaa. S-ryhmälle "onnittelut" taitavasti hoidetusta tiedotuksellisesta voitosta.

Tosiasiassa syynä on kilpailun kiristyminen. Lidl on saanut pikkuhiljaa lisää markkinaosuutta, ja nyt se on väkevä kilpailija sekä S-  että K-ryhmälle.

Uutispommi ruoan hinnoista – S-ryhmän temppu onnistui

Ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi olkoon, S-ryhmä. Onnistuneesta viestintästrategiasta siis.

S-ryhmä kertoi tänään alentavansa satojen päivittäistavaratuotteiden hintoja Prismoissaan ja S-marketeissaan. Tiedotusvälineet tarttuivat aiheeseen ja kertoivat asian ilouutisena ja jopa historiallisena käänteenä, julistivatpa vielä hintasodan alkaneeksi. Eipä siinä mitään, näinhän pitääkin toimia, sillä aihe koskettaa jokaista kuluttajaa.

Tervetullut ruokasota Suomeen

Suomessa on meneillään ruokasota. Pitkään suomen päivittäistavarakauppaa hallinneet bonuskorttijättiläiset joutuvat viimeinkin ottamaan saksalaisen Lidlin vakavasti.  Suomen hintakehitys päivittäistavarakaupassa onkin ollut Euroopan unionin sisällä yksi korkeimmista jo vuosikausia. Eurostatin tekemien tilastojen mukaan Suomi on ollut elintarvikkeiden hintavertailuissa aina selvästi euromaista kallein.  

Kaupan keskittyminen nostaa hintoja

Suomessa on kaksi suurta ketjua: S- ja K-ryhmä. Niiden markkinaosuus on jo niin suuri, että kilpailevien ketjujen syntyminen ja toimiminen on hyvin vaikeaa. Mainitut kaksi suurta eivät kilpaile kunnolla hinnalla vaan sillä, kumpi rakentaa isompia uusia marketteja.Syitä tähän on useita.

Esimerkiksi paikallisen S-kaupan ja kunnan päättäjät ovat usein samoja. Ja jolleivat ole samoja, niin joka tapauksessa vaikutuskanavat kaupan ja päättäjien välillä ovat hyvin suorat ja toimivat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä