*

mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta Lentoliikennestrategia

Kaikki lentoasemat ovat lentopaikkoja, kaikki lentopaikat eivät ole lentoasemia

Suomen kieli on välillä pirullinen ja aiheuttaa monta mutkaa. Rikas kieli on useimmiten rikkaus ja englannin kaltaiset köyhät kielet tuntuvat kovin tylsiltä. Terminologisiin kynnyksiin kielessä on nyt kuitenkin kompastumassa Suomen lainsäätäjä ja kielellistä rikasta ilmaisua käyttäen; nyt ”sahataan omaa oksaa” tai ”ollaan ampumassa omaan jalkaan”.

Myydään Finnair ja pilkotaan Finavia

Olen viimeisen kolmen vuoden aikana seurannut alati syvenevän järkytyksen vallassa kotimaamme lentoliikenteen tilaa sekä valtiollisen lentoliikennestrategian valmistelua ja nyt myös täytäntöönpanoa. On uskomatonta, että valtiollisella tasolla on ryhdytty laatimaan strategiaa, joka tähtää lopulta vain ja ainoastaan kotimaan lentoliikenteen supistumiseen sekä nykyisen kilpailutilanteen säilyttämiseen.

Finnair ja Finavia pelkäävät keskustaa

Finnairin päätös karsia radikaalisti lentovuoroja Kemi-Tornion lentokentältä on järkyttänyt Meri-Lapissa, eikä syyttä. Tarkempaa aikatauluanalyysiä tehdessä huomaa, että yhteydet muualle kuin Helsinkiin käytännössä katkeavat. Jatkoyhteyksiä vientiteollisuuden päämarkkinoihin ei ole. Kemistä voi käydä Helsingissä päiväseltään, mutta Helsingistä ei voi tulla päiväksi Kemiin.

Keisarin uudet vaatteet ja muita kansansatuja

Uusi lentoliikennestrategia julkistettiin perjantaina. Se ei liene kenellekään yllätys, että tämä strategia alkaa ei mistään ja päättyy ei mihinkään. Raportissa kuvataan nykytilaa ja sellaiseksi se myös lopputulemaltaan jää - nykytilan kuvaamista ei kuitenkaan mielestäni voi kutsua parhaimmillaankaan strategiaksi. Uuden lentoliikennestrategian kehuminen on kuin suoraan sadusta Keisarin uudet vaatteet. Kaikki näkee, mutta kukaan ei kehtaa sanoa, että nakuna se siinä kulkee. 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä