mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta Taksiliikenteen vapauttaminen

Huijaritakseja liikenteessä

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan heinäkuun alussa. Siirryttiin säännellystä ja rajoitetusta järjestelmästä täysin vapaaseen markkinajärjestelmään.

Kaikki asiaan perehtyneet tiesivät, että täysin vapaa tuo mukanaan myös ongelmia. Odotettiin väljyyttä hinnoitteluun. Näin kävikin, ainakin hinnoittelun yläpäässä joustettiin, joissain tapauksissa onneksi myös alapäässä.

Monelle asiakkaalle voi olla järkytys, jos taksista puuttuu taksamittari. Hinnasta pitää silloin neuvotella kuten itäblokissa ennen muinoin piti tehdä.

Kuinka Kela-kyydit kannattaisi toteuttaa

Taksin odotusta, auto jäi tulematta, tilaamaan ei pääse – Kela-kyytiläiset pinteessä: "Eniten ongelmia ollut itäisessä Suomessa" (Yle 3.7.2018) on muuten niin mainion taksiliikenteen vapauttamisen varjopuolia - ongelma ei tosin tälläkään kertaa ole kilpailuttamisessa, vaan siinä kuka kilpailuttaa (AA 17.11.2016)

Sanattomaksi vetää vai vetääkö

 

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa älä sano sitä.

Ahistaa.  

Kirjoittaminen on terapiaa.  

Aktiivimalli. Aktivimalli2. Taksiuudistus. Sote. Hallintohimmelit. Byrokratia.  Muovijäte merissä. Lähiluonnon tuhoaminen rakentamalla.    

Elämän tarkoitus, onko sitä.   

Löysin nyt tarkoitukseni ainakin hetkeksi, vien vesiastioita lähialueelle linnuille ja oraville. Luonto on rutikuiva eikä sateista ole tietoakaan.
 

"Uusien" taksien veronkierto estettävä

Uuden liikennepalvelulain myötä taksipalveluihin ja muihin vastaaviin palveluihin tulee muutoksia. Pääosassa laissa on uudenlainen ajattelu liikenteestä palveluna: asiakas voi muun muassa vapaasti yhdistellä eri palveluntarjoajien kyytejä samalle lipulle. Hoettu muotisana on MaaS, Mobility as a Service, liikenne palveluna.

Vanhusten yksilölliset kuljetuspalvelut vaarassa

Tulevan liikennepalvelulain myötä taksiliikenteen sääntely puretaan. Vantaalla vanhusten ja vammaisten yksilölliset kuljetuspalvelut ovat vaarassa.

Yllättäen uhkana on, että yksinkertaisella hallintomenettelyllä vanhusten kuljetuspalvelut siirretään Helsingin kaupungin matkapalvelukeskuksen hommaksi. Tuttu taksi ei enää tulekaan oven eteen silloin, kun tilaaja sen haluaa. Yhteiskuljetuksella matka-aika pitenee. Ja palvelu heikkenee, kun aikaa ei ole.

Taksilain jalkoihin jäänyt yrittäjä tuomiolla

Taksilaki uudistuu täman vuoden heinäkuussa, kun taksien määräsääntelystä ja hintasääntelystä luovutaan. Myös muu sääntely siirtyy kohti nykyaikaa, kun esimerkiksi taksamittarina voi toimia älypuhelin ja asemapaikkasääntelystä luovutaan. Uudistus kuuluu Sipilän hallituksen parhaisiin päätöksiin, sillä tämän jälkeen ainoastaan apteekkiala on eturyhmien lobbaaman ja kuluttajille haitallisen määräsääntelyn piirissä.

Norminpurku toimii

Normien purkaminen on yksi hallituksen kärkihankkeista ja ylisääntelystä pyritään pääsemään eroon askel kerrallaan. Monet rajoitteista on luotu vuosikymmenten aikana, eivätkä ne enää toimi nyky-yhteiskunnassa. Byrokratia ja liiat normit ovat haitanneet suomalaisten arkea monella elämän osa-alueella jo pitkään.

Hallitus hutiloi liikenteen uudistukset

Liikenteen sujuvuus on yhteiskuntamme toiminnan perusedellytys. Valtiovallan tulee huolehtia siitä, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme ovat liikenneverkko ja edellytykset kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle kunnossa. Nykyinen hallitus on kerta toisensa jälkeen osoittanut tässä asiassa tempoilua ja ideologian asettamista tosiseikkojen edelle.

Kuka korvaa Uber kuskien aiheuttamat liikennevahingot?

Katselen Uberin meininkiä taksinkuljettajan tyttären lasein. Olen yleensä avoin uusille innovaatioille, mutta Uberissa tökkii liian moni asia. Yllättävän moni julkisuuden henkilö ja jopa päättäjä hehkuttaa Uberia ja suorastaan kannustaa harmaan talouden edistämiseen maassa, joka on muutenkin korviaan myöten talousvaikeuksissa. On jokseenkin erikoista, että päättäjien mielestä kannattaa käyttää "taksia", joka ei tuota verotuloja Suomeen. On myös erikoista, että on ihan ok tukea toimintaa, jota voi harjoittaa ilman asiaankuuluvia vakuutuksia ja lain vaatimaa liikennelupaa.

Viisaat, älykkäät ja äänekkäät

Suomesta löytyy viisautta, älykkyyttä ja äänekkyyttä, mutta ne eivät aina kohtaa keskenään. 

Olisi kaikkien kannalta onnellista, jos viisaat hitaan muutoksen kannattajat ja idealistiset nopean uudistamisen sanansaattajat löytäisivät yhteisen kielen. Samalla tavalla olisi hieno juttu, että äänekkäät mielipideautomaatit ja ei yhtä äänekkäät syvällisesti ajattelevat osaisivat keskustella keskenään. 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä