mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta Aluehallinton uudistus

Aluehallintoa vai alueen hallintoa – mitä keskusta meinaakaan?

Maakuntauudistus on puhututtanut hiemankaan politiikasta kiinnostunutta kansaa pitkin kuluvaa vaalikautta. Uudistus on paikallaan, mutta mitä keskusta viime kädessä meinaakaan? Kimmokkeen kysyä tätä kysymystä sain Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokan vastineesta Iltalehdessä 3.8. julkaistuun blogiin, jossa arvuuteltiin, että keskusta puuhaa uutta valtion ympäristökeskusta ja vetää valtaa sittenkin pois maakunnista. Pokka vahvisti epäilyksen todeksi.

Itsehallinto tulee, toivottavasti!

ohessa 20.1.2016 Oulu-lehdessä julkaistu kirjoitukseni:

Hallituksellamme on yhdistetty sote- ja aluehallintouudistus ohjelmassaan. Tuolla uudistuksella on tarkoitus vaikuttaa kuntien tehtäviin ja luoda uusi aluehallinto, jolle myös sosiaali- ja terveysasiat (sote) tulevat kuulumaan.

Toivokaamme että lopputulos on kokonaisuuden kannalta selkeämpi ja tehokkaampi kuin nykyisellään. Juuri tässä mielessä huolettaa sote-uudistukseen sisäänrakennettu tilaaja-tuottajamalli, joka ainakin kuntatasolla osoittautui monimutkaiseksi ja josta nyt on päästy monessa kunnassa eroon.

13 lääniä hoitamaan terveyspalveluita

Moni hallitus on kaatanut sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen tähtäävät hankkeet, mutta ensimmäistä kertaa itse sote-uudistus on kaatamassa hallitusta. Pääministeri Sipilän tavoite pitää kiinni Keskustan valta-asemasta on johtanut pattitilanteeseen, jossa odotetaan kumpi perääntyy ensimmäisenä. Tilanne tulee jättämään syvät epäluulot hallitusyhteistyöhön, jos hallitus pysyy koossa.

 

Voiko sotetukseen kuolla?

Kuulin kuntatalolla kuntauudistuksen seurantaryhmän kokouksessa uuden termin, nimittäin "sotettaa". Termi määriteltiin kuvaamaan syvää ja määrittelemätöntä ahdistusta siitä, ettei mikään etene kuten kuuluisi, vaan asiat junnaavat paikoillaan. Yleinen arvio oli, että aika monella "sotettaa" tällä hetkellä.

Unohdetaan ”himmelit” ja rakennetaan selkeä hallinto

60-luvulla oli ajauduttu tilanteeseen missä kuntarakenne ei enää ollut järkevä. Pienet kunnat eivät enää suoriutuneet esimerkiksi kasvavista terveydenhuollon investoinneista.

Asetettiin Pienkuntakomitea tekemään esitystä rationaalisemmasta rakenteesta. Se tekin esityksen, jossa pyrittiin noin 8000 asukkaan kuntiin. Se synnytti kovaa vastustusta kriisikokouksineen, eikä asetettuihin tavoitteisiin päästy.

Kun asiaa ei pystytty ratkaisemaan rakennetta muuttamalla, se toteutettiin muuten.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä