mikkokarna Lapin puolustaja

Koulutus

Suomalainen peruskoulu ansaitsee kunnianpalautuksen

OAJ julkaisi tänään OECD:n raportin, jonka mukaan suomalaisopettajat ovat motivoituneita ja tyytyväisiä työhönsä sekä kokevat tekemänsä työnsä arvostetuksi. Allekirjoitan tämän täysin. On hienoa, että jatkuvan negatiivisen uutisoinnin ja ikävien kokemusten lisäksi puhutaan myös opettajuuden ja koulumaailman hyvistä puolista. Puhuin tästä asiasta kevätjuhlan jälkeen myös valvontaluokkani oppilaille, joiden taival peruskoulussa päättyi. Kerroin heille, että ainakin itse nautin työstäni heidän kanssaan suunnattomasti ja koen sen tärkeäksi.

Yo-ruletti pyörii

Nyt kesällä monessa perheessä hermoillaan, saako nuori haluamansa opiskelupaikan. Yliopistoihin pääsy on aiempaa enemmän kiinni ylioppilaskokeen arvosanoista.

Toukokuun 15. olikin jännittävä päivä. Silloin saatiin lopulliset pisteet kevään ylioppilaskirjoituksista. Omalta osaltani jännitys vaihtui hämmästyksesi, ja seuraavaksi tulikin jo halu tuoda ilmeistä epäkohtaa laajempaan keskusteluun.

Kertauksen vuoksi: pisteytys tapahtuu niin, että ensin aineenopettaja arvostelee kokelaiden vastaukset, ja sen jälkeen ne pisteyttää YTL eli ylioppilastutkintolautakunta.

Sulosointuja koulutuspolitiikasta

Kuuntelin uuden opetusministerin Li Anderssonin haastattelua radiosta. Mitä sulosointia korville. Ministeri, joka puhuu koulutusta ja sivistystä arvostaen. Näkee koulutuksen pitkäaikaisena investointina tulevaisuuteen. Hyöty tulee paitsi yksilölle, niin myös yhteiskunnalle.

Osaamis- vai osallistumisperusteinen oppivelvollisuus?

Maamme hallitusneuvotteluissa on sovittu, että oppivelvollisuus pitenee toisen asteen tutkinnon suorittamiseen. Asia vahvistettiin julkisuudessa perjantaina 27.5.2019, tätä kirjoitettaessa varsinaista hallitusohjelmatekstiä ei kuitenkaan ole vielä julkaistu.

Taivas varjele mitä siitä seuraisikaan, jos opettajat pelaisivat toisilleen

SDP lunasti vaalilupauksensa toisen asteen maksuttomuudesta. Hintalappua muodostaessa ei tulisi tuijottaa niinkään sitä maailmaa, joka meillä on nyt, vaan miettiä, mikä voisi samalla tukea koulumaailman muutosta.

Pitkä matematiikka ei ole vain harvojen ja valittujen saavutettavissa

”OPETTAJA Timo Salminen tietää, että moni provosoituu hänen näkemyksestään. Mutta Salminen ei halua vaieta aiheesta, joka koskettaa kymmenientuhansien suomalaisten nuorten elämää”, alkaa Helsingin Sanomien (26.5.) kirjoitus Liian pitkä matematiikka. Salminen osuu oikeaan.

Sisältökehitystä porin kouluihin

Porissa on viime vuosikymmenet keskitytty ensin koulujen kosteusvaurioiden peittelyyn ja sittemmin homekoulujen korjauksiin. Porin kouluverkkouudistus jatkaa samalla linjalla – se keskittyy edelleen vain rakennusten kokoon ja sijaintiin. Kuka puolustaisi Porissa opetuksen sisältöjen kehittämistä?

Miksi kouluissa opetetaan musiikkia?

jotenjoten Lukiossa opiskellaan musiikkia, koska…

Vaikee kysymys, mutta onneksi minulla on tähän vastaus!

Suomi voi pelastaa maailman koulutuksella ja teknologialla

Päivä päivältä sitä lukee oudompia juttuja niin journalistien kynistä kuin lehtien mielipidekirjoituksistakin. Ollaan eräänlaisessa ironisessa tienhaarassa, kun perinteisesti liberaalina pidetyn akatemian edustajatkin alkavat kiihtyvällä vauhdilla ehdotella yksilönvapauksien purkamista maailman pelastamiseksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä