mikkokarna Lapin puolustaja

Liikenne

Sähköautoilla liikenteestä vähäpäästöistä

SDP on julkaissut oman ilmasto-ohjelman otsikolla ”pieni jalanjälki, suuri kädenjälki.” 20-sivuinen asiakirja on erittäin kunnianhimoinen ja sisältää useita konkreettisia keinoja Suomen kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Kunnianhimo on todellakin tarpeen, sillä ilmastonmuutos ei enää odota.

Pian matkustetaan jälleen hevoskyydillä?

SDP julkisti ilmastonpoliittisen ohjelmansa. Siinä halutaan kieltää polttomoottorilla käyvät autot ja korvata ne sähköautoilla.

Ostan sähköauton heti kun minulla on varaa uuteen

Perheemme ajelee tällä hetkellä pari vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka hankintahinta oli selvästi alle 20 000 euroa. 

Katsomme, että sellaiseen meillä on varaa – tai sellaisen rahamäärän haluamme ja pystymme panostamaan yksityisautoiluun.

Olen sen verran vakuuttunut kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätöksistä, että jo seuraavan auton pitäisi olla sähköauto. Kyse on enää hinnasta.

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Olemassa olevan auton käytöstä ei saa rangaista

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikenteen tulevaisuus on sähkössä. Polttomoottorit ovat oivallisia lämmön ja metelin lähteitä, mutta sähkömoottoreiden kyky tuottaa eteenpäin liikuttavaa voimaa on niihin nähden omaa luokkaansa. Kunhan sähkön tuotanto ja varastointi saadaan merkittävässä mittakaavassa ekologisesti kestäväksi, muuttuu liikenteen lisäksi myös muu energiapolitiikkamme ratkaisevasti – mutta siitä lisää toisella kerralla.

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Tässä otsikoita ja tekstejä viime päiviltä.

Herää väistämättä kysymys:

Miten yhteiskunnassa voidaan näin avoimesti huijata maksavia kansalaisia autoilun tiimoilta?

Ja mikä pahinta, huijaukseen ja suoranaiseen petokseen osallistuu toistuvasti lainsäätäjä ja valtio.

Perustuslain erästä tunnettua punktia mukaillen voisi melkeinpä todeta:

"Autoilija on valtiovallan erityisessä puristuksessa."

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Olemme ison muutoksen edessä. Globaalisti sähköautoja on myydyistä autoista vasta noin prosentti, mutta markkinaosuus on kasvamassa. Muutos voi olla Suomessakin nopea. Kun varhaiset omaksujat on saatu ensin mukaan, tulevat pidempään harkitsevat vauhdilla perässä. Näin tapahtuu kaikkien uusien innovaatioiden kohdalla.

Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Planeetan tuhoa ei voi enää estää vain henkilökohtaisilla valinnoilla. Nyt tarvitaan sodanajan johtajia, selkärankaa ja rinnan rottinkia. Poliitikot! Milloin nousette poteroistanne kyyristelemästä?

Liikenne ruuhkat.

JÄRKYTTÄVÄÄ LUETTEVAA LIIKENNESUUNNITELUSTA!

Helsingin Sanomissa 8.11.2018 olleessa Kaisu Moilasen kirjoittamassa kaupunki osion artikkelissa 
”Ajoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: ”Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista”” 
 

Artikkelissa mainittiin muun muuassa seuraavaa:
 

”Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan”, Puntanen sanoo.

Autoverosta luopuminen olisi myös ympäristöteko

Meidän ihmisten aiheuttama osuus ilmastonmuutoksesta johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Liikenne tuottaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on pysynyt melko samana jo pitkään. Samaan aikaan kuitenkin useimmat tieliikenteen päästöistä ovat vähentyneet selvästi aina 1980-luvun lopulta lähtien, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Liikenteen päästöjä ovat hillinneet mm. puhtaammin palavat polttoaineet ja pakokaasuja puhdistavat katalysaattorit.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä