mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta Mainonta

Tieto, mainonta ja politiikka

Cambridge Analytican tapaus nosti erityisesti Facebookin keräämän tiedon ja sen käyttömahdollisuudet keskustelun keskipisteeseen. Kuten moni, itsekään en osaa henkilökohtaisella tasolla valtavasti huolestua – mutta kyse ei ole vain henkilökohtaisesta tasosta. Kyse on valtavasta vallankäytöstä ja sen oikeutuksesta.

Agressiivista rahauskontoa katukuvassa

 


Kadulla ihmisiä pääasiassa raivostuttavat perinteisesti nämä kolme seikkaa:


1. Koirankakka
2. Alastomuus
3. Uskonnolliset symbolit

 

Olen jokseenkin samaa mieltä vain ensimmäisestä. Puhtaasti käytännöllinen juttu. Mitään ideologista siinä ei liene. Toisesta vouhkaaminen on melko käsittämätöntä. Jos näkee alastonta kuvastoa, josta ei pidä, voi olla katsomatta. En näe asialla mitään laajempaa yhteiskunnallista yhteyttä: kyse on erilaisista näkökannoista sopivan fyysisen julkisen ja yksityisen rajoista.

Kumpi on haitallisempaa terveydelle, kannabis vai alkoholi?

Tiede vastaa otsikon kysymykseen:

"Vaikka pitkän aikavälin tutkimukset kannabiksen vaikutuksista puuttuvat laajalti edelleen, näyttäytyy kannabis siis nykytiedon valossa alkoholia pienempänä terveysriskinä."

Silti Suomessa kannabiksen käyttö on rikollista toimintaa. Ja se juuri onkin pahin haitta kannabiksesta uskallan väittää.

Hesari naamioi yksityiskoulun mainoksen artikkeliksi

Helsingin Sanomat uutisoi eilen näyttävästi ("Emilia Kokkonen, 22, maksoi 28 000 euroa päästäkseen irti pääsykoerumbasta – sadat suomalaiset hankkivat tutkinnon yksityisestä korkeakoulusta" - HS, 6.7.2017) yksityiskoulujen rantautumisesta Suomeen. Lehden mukaan kyse on kansainvälisestä trendistä, joka yleistyy myös kotimaan kamaralla. 

Lihavuudesta

Miksi viranomaiset (THL) ja mediat laittavat lihavuuden yksilöiden syyksi, kun kyse on epidemiasta? Puuttuuko teiltä ymmärrys?
 
Painoindeksi on ensinnäkin laitettu liian alhaiseksi.
 
Ei kaikkien tarvitse olla hoikkia tai normaalipainoisia.
 
Lopettakaa hyväksytyn ihmiskuvan kaventaminen ja ihmisten jatkuva syyllistäminen.
 
---------------------------
 
Jos hoikkana pysyminen ja laihtuminen olisi helppoa, niin maailmassa ei olisi yli 2 miljardia ylipainoista ihmistä, joista vähintään 600 miljoonaa on lihavia.

Antimainoksen viesti

Sosiaalisessa mediassa kiersi ns. vastamainos. Siinä vastustettiin vihreitä. Listalla oli mm. väitteitä kuten "Muuttavat maantiet hamppuviljelmiksi". Tässä mielessä se oli olkiukottavuudessaan ja stereotyyppisyydessään selkeästi ns. asenteellista huumoria. Tämänlaiset ovat kiinnostavia siinä mielessä että ne yleensä kertovat levittäjiensä asenteista. ; Ne eivät ole totta ja niissä on vitsikkäitä liioitteluja jotka hivelevät niistä pitävien ennakkonäkemyksiä.

Ostaminen käy työstä

Kävin kirjastossa ja samalla tein tarpeelliset ruokaostokset kauppakeskuksen yhteydessä sijaitsevassa jättimarketissa. Kyl ol kamalaa. Tavaroiden järjestys oli muutettu mullin mallin. Myyjän apua tarvitsin useamman  kerran. Mätitahna joka ennen sijaitsi sillin ym. kalasäiykkeiden vieressä löytyi maksamakkaroiden vierestä!

Suomalainen kehitysvammainen mies pilkan kohteena mainoksessa

Kati ja Risto ovat pariterapiassa, jossa Risto tunkee steariinia sieraimeen,  Risto leikkii mainoksissa myös rullailemalla ja seisomalla pyörivällä tuolilla, eikä osaa ratkaista yksinkertaista tehtävää: ”Älä paina punaista nappia, jossa lukee ’älä paina’".

Alkoholin järkevä kohtuukäyttö mahdollista myös Suomessa

Eilen illalla omassa somekuplassani alkoi levitä kuvakaappaus yksityishenkilön päivityksestä, jonka itsekin jaoin. Kuvakaappauksen mukaan kotikaupunkini Jyväskylän erästä suosittua cocktail-ravintolaa oli kehoitettu alkoholitarkastajan toimesta poistamaan ravintolan internetsivuilta, sekä sosiaalisesta mediasta käytännössä kaikki alkoholiin viittaavat julkaisut. 

He tietävät, mitä ostin viime viikolla

Olen nyt muutamien kuukausien ajan käyttänyt kahden suurimman kauppaketjumme älypuhelinsovelluksia, S-mobiilia ja K-ruokaa.

 

Molemmat tarjoavat kuponkityyppisiä etuja asiakkaille. Näissä tarjouksissa on kuitenkin selvä ero: Keskon kohdennus toimii huomattavasti paremmin kuin S-ryhmän.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä