*

mikkokarna Lapin puolustaja

Kaikki blogit puheenaiheesta Valtion omistajapolitiikka

Valtion ei kannata myydä lypsäviä lehmiä

Viisaalla omistajapolitiikalla voidaan vaikuttaa positiivisesti työllisyyteen, talouden kehittämiseen ja modernisointiin, sekä tukea uusien alojen ja innovaatioiden syntyä. Tarvitaan fiksua, aktiivista ja suomalaista työtä tukevaa omistajuutta.

Valtion omaisuuden myynneillä pohjustetaan liittovaltiota

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin toimet ovat saaneet kovaa kritiikkiä hänen koko hallituksessa olonsa ajan, ja ansaitusti. Nyt hänen toimintansa laillisuus aiotaan selvittää perustuslakivaliokunnassa.

Berner kuuluu epäilemättä niihin ministereihin, jotka muistuttavat maahanmuuttoministerinä pahasti epäonnistunutta Astrid Thorsia. Hänen halunsa kaupustella valtion omaisuutta tuo etsimättä mieleen kaiken sen, mitä on sanottu lypsävien lehmien lopettamisesta.

Valtion uusi omistajapolitiikka

Tanskan valtiolla on riskirahoitusyhtiö, joka sijoittaa tulevaisuuden yrityksiin. Ajatuksena on se, että valtio voi lähteä rahoittamaan ensimmäisten joukossa lupaavia kasvuyrityksiä. Suomen tapauksessa se voisi tarkoittaa vaikkapa Rovion ja Supercellin kaltaisia kultamunia.

Suomen valtio omistaa yrityksiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän kypsillä markkinoilla. Valtion tarjoama rahoitus on yleensä lainoitusta, esimerkiksi Tekesin kautta tarjottua. Annetulle pääomalle saatava tuotto on korkotuottoa ja loput tuotosta toivotaan syntyvän uusien työpaikkojen kautta.

Valtion yritysomistusten rahaksi muuttaminen

Tänä päivänä on puheenaiheena mm. valtion yritysomistukset.  Hallitus haluaisi purkaa omistuksiaan vakiintuneissa yrityksissä ja laittaa rahat uusiin yrityksiin laatimansa ohjelman mukaisesti.

Monien mielestä valtion on hullua luopua tuottavista yrityksistä, jotka takovat valtiolle vuosittain pääomatuottoa. Monet ovat sitä mieltä että noista voitoista ei pitäisi luopua eikä luovuttaa niitä yksityisille sijoittajille.

LAITON FORTUMIN CARUNA-KAUPPA?

Kaksi vuotta sitten toteutetulla kaupalla Fortumin Suomen sähköverkko siirtyi 2,55, miljardilla eurolla kahden 80 prosenttisesti ulkomaisen finanssisijoitusyhtiön, First State Investmentsin ja Borealis Infrastructuresin omistukseen. Viidesosan, eli 20 prosentin osuuden omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva ja LähiTapiola Eläkeyhtiö. Yhtiö on viime päivät ollut kaikkien huulilla rajujen-, sähkönsiirtomaksujen jopa yli 50 prosentin korotusten johdosta.

Junamatkustajat barrikadeille

Jo ennen tuoretta ostoliikennejunien karsimisuutista VR:n hallintoneuvosto antoi julkilausuman elokuussa markkinaehtoisen junaliikenteen vähennyksistä tiedotettaessa:

VR:n monopoli on purettava

Nykyisellä Suomen henkilöjunaliikenteen kartalla näkyy enimmäkseen punaisia viivoja vähenevien matkustajamäärien merkkinä. Pahin pudotus on 20 prosenttia välillä Iisalmi - Kontiomäki. Matkustajia kaikkoaa kuitenkin myös ruuhka-Suomessa, esimerkiksi väleillä Helsinki – Turku, Turku – Toijala ja Tampere – Pori vähennys on 8 – 19 prosenttia. Toisaalta edes yksi harvoista nousevien käyrien rataosista, Savonlinna – Parikkala, ei säästy lakkauttamisaikeilta. Tuolla osuudella viiden viime vuoden kasvu oli 11 prosenttia.

VR:n tilalle VJ

Rautateiden (VR) matkustajamäärät supistuvat lähes kaikkialla Suomessa. Pahin pudotus on 20 % välillä Iisalmi – Kontiomäki, mutta selkeästi väheneviä lukuja on myös ruuhka-Suomessa esimerkiksi rataosilla Helsinki – Turku, Turku – Toijala ja Tampere – Pori (vähennys 8 – 19 %). Toisaalta edes harvat positiivisen kehityksen rataosat eivät ole suojassa junavuorojen lakkauttamisilta. Yksi tällainen on Vaasan rata (viiden viime vuoden kasvu 17 %). VR:n vahva tase mahdollistaisi kyllä asiakkaista taistelun, mutta linjana onkin heistä luopuminen. 

Junaliikenne oikeille raiteille

Timo Hennala kirjoitti asiaa myrkyllistä hedelmää kypsyttävästä VR:n henkilöjunaliikenteen monopolista (Suomenmaa 26.8. ”Junaliikenne väärillä raiteilla”). Yksi virhe tekstiin tosin sisältyi. Ministeri Merja Kyllönen ei ole ongelmien äiti, vaan ”kunnia” kuuluu ministeri Anu Vehviläiselle (Kyllönen tosin jatkoi ongelman olemassaoloa vuoden 2024 loppuun asti). 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä